Landstede Groep
   
Jaargang 5 | Editie 1 | Archief 2015 - 2019
Interview

Pesten tegengaan is te trainen

Mireille Schadee is coördinator veilige school op het Ichthus College Dronten. Ze behaalde haar trainingsdiploma ‘Omgaan met pesten’ en de licentie voor de Stevige Stap training. Ze mag nu antipesttrainingen geven aan leerlingen, ouders en onderwijsprofessionals.

Vorig schooljaar liep het bij één eerstejaarsklas op Ichthus College Dronten niet lekker. ‘Er zaten 32 leerlingen in, op zich al heftig, en er was steeds onrust’, blikt Mireille terug. ‘Er was niet één duidelijke pester en één terugkerend slachtoffer, die rollen wisselden steeds. We kregen er daardoor moeilijk grip op.’

Praktijkprobleem als stageproject

Mireille volgde op dat moment de trainersopleiding Omgaan met pesten bij de gelijknamige stichting en gebruikte de casus als stageproject. Samen met de twee mentoren van de klas selecteerde ze twee groepen van acht leerlingen om aan de slag te gaan met het anti-pestprogramma Sta Sterk op School. ‘Hiervoor kozen we leerlingen die pesten, die gepest worden, leerlingen die aan de zijlijn staan en die juist een positieve invloed op de groep hebben. Want ook die heb je echt hard nodig om de sfeer in de groep te verbeteren.’ Tijdens de training kregen de leerlingen meer inzicht in elkaar, in hun eigen gedrag en wat dat bij een ander teweegbrengt.

Vaker een complimentje

Tweedejaars vmbo tl-leerlingen Larissa (13) en Jill (12) zaten vorig schooljaar in de probleemklas. Ze maakten deel uit van de groep die de Sta Sterk op School training volgde. Larissa: ‘Tijdens een van de opdrachten moest iedereen een kaart met een positieve tekst van tafel pakken en aan een andere leerling geven. Ik probeer er nu vaker aan te denken om een complimentje te geven. Dat helpt echt voor de sfeer.’ Na de training waren er minder pesterijen. ‘Het heeft wel geholpen. Een beetje. Vooral de leerlingen die de training samen hadden gevolgd reageerden anders op elkaar.’

Weer met plezier naar school

Ook Jill is positief. ‘Op school en via sociale media werd ik regelmatig gepest. Soms durfde ik niet zelf naar school te fietsen en dan haalde Larissa me op. Dat is heel erg veranderd na de training. Ik denk omdat mensen na die tijd beter snapten wat pesten met je doet. We deden bijvoorbeeld een soort rollenspel om te kijken op welke manieren je kunt reageren op een situatie en hoe je daarmee moet omgaan.’ Ook haar eigen gedrag is veranderd, ook al deed ze dat niet bewust. ‘Ik hoor van anderen dat ik minder fel reageer. Ik ga in ieder geval weer met plezier naar school.’

Meer inzicht in groepsproces

Mireille koos ervoor de training Omgaan met pesten te volgen om meer handvatten te krijgen bij de aanpak van pesten en om meer inzicht te krijgen in het groepsproces rondom pesten. ‘Het is nooit iets tussen twee mensen. Er zijn altijd meerdere personen bij betrokken. Met name de invloed van de leerlingen die denken “er wordt wel gepest, maar ik ben er niet bij betrokken, dus ik hoef er niets mee”, is groot. Dat was voor mij echt een eyeopener. In deze klas was er één jongen die door zijn open houding een heel positieve invloed op de groep had. Door zijn positieve aanwezigheid stonden leerlingen meer open om verandering teweeg te brengen.’

‘Training breed uitrollen’

Mireille blijft coördinator veilige school op het Ichthus Dronten. Wel hoopt ze haar kennis ook op andere scholen binnen Landstede Groep te kunnen inzetten. ‘Eind oktober heb ik een aanvullende trainingsmodule gevolgd om de Stevige Stap training te mogen geven. Die training richt zich op leerlingen die om wat voor reden dan ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij de overstap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. Deze training ga ik binnen het Ichthus College Dronten aanbieden, maar het zou mooi zijn als dit op termijn Landstedebreed wordt uitgerold. Op andere scholen in Nederland zijn hier al goede resultaten mee behaald. Daarnaast hoop ik dat docenten van andere Landstede-scholen mij weten te vinden als er wat speelt in de klas.’




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11