Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 7 | Archief 2015 - 2019
Vraag & Antwoord

‘Vertel vanuit jezelf’

Kim Beukers is docent en coach bij de Entree-opleiding binnen het StartCollege. Via een omweg belandde ze in het onderwijs.

Met welk idee koos je voor het docentschap en is die verwachting uitgekomen?
‘Toen ik een advertentie zag voor een project met ESF-gelden binnen Deltion, heb ik besloten om de ommezwaai te maken naar het onderwijs. Bij Deltion heb ik het project opgezet en de roostering gedaan voor een aantal opleidingen. Hoe meer ik van het onderwijs mee kreeg, hoe interessanter ik het vond. Daarnaast leek mij het geweldig om mijn ervaringen te delen met studenten. Bij Windesheim heb ik het zij-instroomtraject gevolgd en ben vervolgens aan de slag gegaan bij AKA, nu Entree binnen het StartCollege. Het optimaal bedienen van studenten, het organiseren van het onderwijs rondom en voor de student, het herkennen van talenten én aandachtspunten en dan samen op pad gaan was voor mij de mooiste uitdaging.’

Hoe creëer je een goede verhouding met je leerlingen?
‘De relatie en de veiligheid met de student is voor mij het belangrijkste. Het is bijna een cliché, maar pas daarvoor op, want dat mag het niet worden. Als het veilig is in de klas geeft dat de studenten zelfvertrouwen, er wordt naar hen geluisterd. Wees als docent en als student altijd eerlijk en wees altijd jezelf, dan heb je een relatie van waaruit je kunt werken. Ik ben laagdrempelig en heb een luisterend oor, ik wil mijn studenten graag weer een positief gevoel geven over school.’

Wat moet je wel of niet doen qua houding en gedrag?
‘Altijd eerlijk zijn en jezelf zijn, studenten waarderen dat. Vertel ook vanuit jezelf, zorg dat je een band krijgt met de student. Dat kan bij Entree, want daar hebben wij de student immers dagelijks in de klas, we beginnen samen en sluiten samen af. De kwaliteiten en eventuele valkuilen van de student kun je dagelijks bespreken tijdens coachgesprekken. Dat vind ik een groot voordeel van het samenwerken met de Entree-student. Binnen StartCollege zijn de lijnen kort, de verwijzingen naar mijn collega’s zijn binnen handbereik. Sta positief voor de klas en wees trots dat je onderdeel mag zijn van de carrière van een student binnen StartCollege Entree.’

Wat vind je belangrijk om over te dragen aan je leerlingen?
‘Respect, eerlijkheid en gaan voor je doel. Ook al zijn er hobbels op de weg geweest, vanaf nu is het anders. Ik ga samen één jaar lang met de student op weg. Ik ben er trots op dat ik de Entreestudent op weg mag helpen naar een toekomst. Het allermooiste is dat er elk jaar studenten van vorige jaren langskomen om te vertellen dat ze zijn geslaagd, dat ze een baan hebben of dat ze aan het studeren zijn. Daar krijg ik een warm gevoel van. Geloof erin, dat is het allerbelangrijkste. Elke dag kun je opnieuw beginnen.’

In hoeverre scheid je werk en privé?
‘Dat is een lastige, ik werk in Raalte in een relatief klein subteam. Wij zijn sinds afgelopen september onderdeel van het team in Zwolle. De dagelijkse gang van zaken doen wij met een aantal collega’s, dat betekent vaak ook ‘s avonds nog even appen of mailen, door de drukte van de dag kom je daar overdag niet altijd aan toe. Naast de lessen op school, doen wij in Raalte ook veel buiten de school door middel van praktijkopdrachten. Van een bezoek aan de brandweer, tot aan de Tweede Kamer en van vier dagen praktijk op manege Bartels tot een bezoek aan het buitenland. Een combinatie met mijn thuissituatie is goed te doen. 

Welke docent van vroeger maakte indruk op jou en waarom?
‘Mijn sportdocent, meneer Ten Nijenhuis. Bij hem voelde ik me altijd prettig, hij had altijd een luisterend oor en je kon veel met hem bespreken. Hij zag ook het handbaltalent in mij en daardoor heb ik een aantal jaren op hoog niveau mogen handballen. Hij bracht mij en de anderen vaak naar de selectietrainingen, daardoor hadden we niet alleen op school, maar ook op sportief vlak veel met elkaar te maken.’

Heb je tips voor beginnende docenten?
‘Blijf jezelf, sta open voor elke student, wees positief en betrouwbaar. Je kunt alles nog zo goed hebben vastgelegd en tot in de puntjes hebben voorbereid, in de praktijk loopt het vaak anders. Stel je dan flexibel op. En als je dat lukt, kun je aan de behoefte van jouw student tegemoetkomen. Investeer in de relatie met je student, luister en vul niet in.’

Wat voor leerling was je zelf?
‘Een rustige leerling, sportief en betrouwbaar. Nadat ik de havo had afgerond, besloot ik om te gaan reizen. Pas na vijftien jaar heb ik de studie weer opgepakt.’




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10