Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 1 | Archief 2015 - 2019
Podcast

Podcast: ‘Docent zijn is iets wat je al doende moet leren’

De werkdruk in het onderwijs is hoog, zeker voor beginnende leraren die de kunst van het lesgeven nog niet volledig beheersen. Om uitval te voorkomen en docenten een vliegende start te bezorgen is er bij het Agnieten College in Wezep extra aandacht voor de startende docent. In deze podcast van ZinMag een gesprek met Ruud en Yesim over de struikelblokken van de startende docent en over ‘de confrontatie aangaan met jezelf’.

Beginnende docent meer begeleiden?




Beginnende docenten krijgen een ‘starterskorting’ – dit is vastgelegd in de cao voor het voortgezet onderwijs. Het eerste jaar worden ze voor 80% ingezet, het tweede jaar voor 90% en pas in het derde jaar draaien ze volledig mee. Dit stelt hen in staat om het lesgeven goed onder de knie te krijgen. Maar wat kun je daarnaast nog meer doen?

Directeur van het Agnieten College Eric van Amelsfort bezoekt regelmatig lessen van leraren die net zijn begonnen. Gaat het ze goed af? Kunnen ze ergens ondersteuning bij gebruiken? In dat laatste geval wordt er een docent van het opleidingsteam bij betrokken. Dit team bestaat uit docenten van het Agnieten College en het Carolus Clusius College die een opleiding als vakcoach hebben gevolgd.

Ruud Oosterhof is een vakcoach en begeleidt startende docenten: ‘Als je begint met lesgeven, is orde houden de grootste uitdaging. Docenten nemen zich iets voor, maar dat komt er in de klas niet uit door interactieproblemen tussen leraar en leerling. Daar zit vaak ruis. Wij ondersteunen ze om dan de boel weer op orde te krijgen.’

Maar allereerst moeten docenten weten dat ze met vragen en voor begeleiding bij het opleidingsteam terecht kunnen. ‘Het is belangrijk dat ze het gevoel hebben dat ze er niet alleen voor staan.’ Voor vakdidactiek kunnen ze bij vakcollega’s terecht en op het gebied van klassenmanagement, interactie- en ordeproblemen kunnen ze het opleidingsteam inschakelen. Een docent van het opleidingsteam gaat vervolgens het gesprek aan, start een coachingstraject of wanneer dat nodig blijkt video-interactiebegeleiding. Iedere startende docent heeft daarnaast iedere maand een intervisiebijeenkomst met andere leraren die ook net voor de klas staan.

Yesim Roelofs begon in de zomer van 2015 als docent wiskunde. In Turkije studeerde ze wiskunde aan de universiteit. Toen ze drie jaar geleden in Nederland kwam wonen, wilde ze graag weer in haar vakgebied aan het werk. Na een eenjarige kop-opleiding leraar wiskunde vond ze een baan in Wezep. Ze blijkt een kei in moeilijke sommen uitleggen voor TL-leerlingen, maar heeft moeite om orde te houden in de klas. ‘Ik vind het lastig om consequent te zijn’. Ruud Oosterhof begeleid Yesim.




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8