Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 10 | Archief 2015 - 2019

De vier meest opvallende workshops op Dé Onderwijsdagen

Informatieadviseur Bert Lammers ging naar Dé Onderwijsdagen 2016 op 7, 8 en 9 november in het World Trade Center in Rotterdam. De dagen werden georganiseerd door SURF en Kennisnet. Het thema was onderwijs op maat.

Waarom ging je naar Dé Onderwijsdagen?
‘Er is daar in korte tijd veel kennis en inzicht te krijgen over thema’s die actueel zijn in het onderwijs. Daarnaast is het goed om te kijken waar collega-scholen mee bezig zijn: Wat is succesvol en wat zijn valkuilen? Ik ben dan vooral geïnteresseerd in de processen, informatiesystemen, organisatie, informatiestromen, informatiehuishouding en de toerusting van medewerkers.’

Wat kun je concreet met de informatie je hebt vergaard?
‘Die kennis en inzichten gebruik ik om goed advies te kunnen geven. Verder krijg ik ook inzichten over de toekomst die wat verder weg in de tijd ligt. En dat neem ik ook mee in mijn adviezen. Dat klinkt niet erg concreet, maar met dit soort informatie hebben we een aantal investeringen niet gedaan, omdat die oplossing bij andere scholen niet bleek te werken.’

Raad je docenten aan om hier zelf naartoe te gaan?
Ja, maar dan voor docenten die dicht tegen innovatie en verandering aan zitten. Het kan ook interessant zijn voor directies. Door hier kennis van te nemen, profiteer je van de denkkracht, inventarisaties, structurering en inzichten die anderen al hebben gedaan.

Zijn er verbeterpuntjes voor Dé Onderwijsdagen?
‘De dagen worden vanuit SURF georganiseerd. SURF is een organisatie die is ontstaan vanuit het Hoger Onderwijs. In de uitwerkingen van de thema’s zie je dat nog vaak terug. Iets meer uitwerking richting mbo en VO is een verbeterpuntje.’

 

Verslag/Blog Dé Onderwijsdagen 2016


Trends

Als eerste schetste Ruud Veltenaar (trendwatcher) ons een toekomstbeeld waar veel trends uit zijn te halen. Interessant! Lees er hier een klein blog of een iets uitgebreider blog over.

Keynotespreker: Aandachtsmanagement

Naast anderen vond ik Tony Crabbe inspirerend: Innoveren? Waar haal ik de tijd vandaan? 
Hij mocht vertellen dat timemanagement geen oplossing is. We moeten overgaan naar aandachtsmanagement.
lees er een klein blog over. Of een iets groter blog inclusief TedTalk-opname.

 

Vier opvallenste workshops

Landstede MBO best wel goed

Dennis van Oeveren gaf een presentatie over Talentvol Ontwikkelen. In vergelijking met andere instellingen tijdens deze Onderwijsdagen, deed Landstede MBO het best goed. We hebben een duidelijke onderwijsvisie. Deze is vertaald naar een digitale leeromgeving (eTO). Daarin zijn we verder dan de meeste instellingen.

Burcht, stad, platteland

Bij het praten over een Digitale Leer- en Werkomgeving wordt vaker de metafoor van de inrichting van een middeleeuwse stad gebruikt:

In de middeleeuwen ontstond een stad vaak rond de muren van een kasteel of burcht. De graaf bood bescherming en organisatie. In de stad was het een en al bedrijvigheid. Ambachtslieden zoals de smid, de schrijnwerker, de slager en de bakker waren aan het werk. De poorten in de stadsmuren stonden (overdag) open, maar werden wel bewaakt. Buiten de stad lag het verdere platteland waar het onveilig was. Daar moest je goed opletten om geen struikrovers tegen te komen.

Vertaald naar een Digitale Leer- en Werkomgeving: de burcht is de plaats waar de kernapplicaties van de instelling zich bevinden, bedrijfsvoeringsprocessen plaatsvinden en officiële informatie wordt opgeslagen en gearchiveerd. Onderzoeken, studeren, leren en werken vindt plaats in de stad met informatie uit de burcht. De poorten van de burcht zijn diensten van applicaties in de burcht die informatie aanleveren en ontsluiten. Buiten de burcht en de stad bevindt zich het landschap waar volledige vrijheid is.

 burchtmetafoor wordt vaker gebruikt:

  • De burcht staat voor centrale sturing
  • De stad voor centrale randvoorwaarden en decentrale sturing
  • Het landschap (ook wel platteland genoemd) voor vrijheid.

De termen "gecentraliseerd", "gedeconcentreerd" en "gedecentraliseerd" komen bij mij bovendrijven. Op deze burchtmetafoor worden de diverse componenten geplot.

De stelling dat een leeromgeving bestaat uit losse verschillende componenten leidt tot de vragen:

  • Is dit allemaal te koop?
  • Hoe kun je dat aanbesteden?

 

Ervaringen in PO en VO met gepersonaliseerde digitale leeromgevingen

In deze sessie had ik verwacht om de ervaringen te lezen (zie titel), maar daar vergiste ik me in.

Er werd verteld hoe je tot een geprioriteerde wensenlijst voor een platform voor gepersonaliseerd leren komt op basis van je onderwijsvisie. Interessant! Maar kan ik daaruit concluderen dat er geen ervaring bestaat binnen PO en VO met een gepersonaliseerde digitale leeromgeving?  

 

Onderwijsinnovatie bottom up-aanpak

 

Deze plaat lees je van beneden naar boven. Hier zie je de procesgang van een idee van een docent naar het instituut breed aanbieden, of afwijzen. Dat doet met denken aan een omgekeerde piramide... Toch?

Meer weten?

Over de onderwijsdagen zijn een aantal korte blogs verschenen die een goede indruk geven:



Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11