Landstede Groep
   
Jaargang 2015 | Editie 2 | Archief 2015 - 2019
Thema Passend Onderwijs

Lean vindt het 'machtig' op het Ichthus

Dankzij korte lijntjes, de goede communicatie en de structuur op school doet Lean het goed in het regulier onderwijs op het Ichthus College. ‘Zijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid.’

Carolien Renkema: 'Het is niet zo dat ieder kind wat anders nodig heeft. Er is een bepaalde manier van werken die voor veel kinderen goed is, wel of geen stoornis. Concreet taalgebruik, de uitleg visueel ondersteunen, en voorspelbaar zijn bijvoorbeeld. Teamgericht werken is belangrijker dan ooit. Het mooie van Passend Onderwijs is dat je je heel erg bewust wordt van je eigen manier van lesgeven. Maar het is en blijft topsport voor degenen die voor de klas staan.' Lean (13) zit in 2 vwo op het Ichthus College in IJsselmuiden. Het gaat heel goed met leren en hij voelt zich prettig in de klas, ondanks dat er sprake is van ASS (Autisme Spectrum Stoornissen).‘Passend Onderwijs werkt bij Lean’, zegt zijn moeder. 'Dat komt door de korte lijntjes, goede communicatie en veel structuur.'

Zelfvertrouwen enorm gegroeid

Toen Lean tien jaar was, ging hij van de gewone basisschool naar de Ambelt. ‘Hij kon alle prikkels niet meer aan’, leggen Lean’s ouders uit. Op de Ambelt ging het langzaam beter. ‘Tijdens een scholenmarkt sprong het Ichthus College eruit. De manier van werken sprak ons aan. Samen op weg, samen kijken wat het kind nodig heeft. De lijntjes zijn heel kort en er is veel overleg. In een jaar tijd is Lean’s zelfvertrouwen enorm gegroeid. Hij kan dingen aan, hij weet steeds beter hoe hij hulp moet vragen.

ASS blijft, maar hij leert het te hanteren. Er is een prima wisselwerking tussen mentor en ouders. Activiteiten worden van tevoren goed doorgenomen met Lean. Dat zorgt voor rust, structuur en succes. Je voelt de wil en de inzet van het team en de ambulant begeleider, je voelt dat het echt is. Ze gaan voor het belang van het kind, Lean is goed zoals hij is en daar hoort Asperger bij. We vinden dat het Ichthus op een hele goede manier Passend Onderwijs biedt aan Lean.’ Lean voelt zich prima op school. ‘Ik vind het een gezellige klas. We hebben leuke vakken, zoals techniek.’ Lean wil altijd precies weten hoe iets zal gaan. ‘Dat vind ik prettig. We gingen bijvoorbeeld op excursie naar Den Haag. En dan mail ik de mentor om te vragen hoe het programma eruit ziet, welke leerkrachten meegaan, in welk groepje ik zit en wat we gaan doen en zo.’

Korte lijntjes

Hij weet niet of er andere kinderen bij hem in de klas zitten die extra begeleiding nodig hebben. ‘Daar hebben wij het helemaal niet over. Iedereen heeft gewoon een eigen manier van werken. Zo maak ik bijvoorbeeld graag iets af voordat ik iets anders ga doen.’ Op de vraag of hij het stoer vindt in het reguliere onderwijs, antwoordt hij grijnzend: ‘Machtig!’

‘Passend Onderwijs betekent uiteraard meer werk’, zegt mentor Regien van de Kamp. 'Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben wordt een ontwikkelingsperspectief gemaakt. Verder moet je inspelen op wat er gebeurt. Met Lean gaat het heel goed. De klas is niet op de hoogte van zijn diagnose. Dat bleek helemaal niet nodig te zijn.' Het Ichthus College is goed voorbereid op Passend Onderwijs, vindt Regien. ‘En de lijntjes zijn kort, ook met de ouders. En als je dan zo’n jongen als Lean ziet opbloeien, is dat prachtig om te zien. Daar doe je het toch voor.'




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10