Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 4 | Archief 2015 - 2019
Wisselcolumn

Goede Gesprekken

Berber Bouma (32) geeft Nederlands en Godsdienst aan het Ichthus College in Kampen. Ze beschrijft in haar column hoe bijzonder het is dat leerlingen zich veilig genoeg voelen om tijdens de les te praten over gevoelige onderwerpen.

‘Het is toch zielig om abortus te plegen omdat je kindje misschien het syndroom van Down heeft? Die mensen zijn meestal heel lief!’ zegt een meisje. ‘Ja, maar het is wel heel zwaar om voor zo iemand te zorgen en hem op te voeden. Je hebt dan zelf geen leven meer,’ merkt een jongen op.

Hoe we na de dagopening uit Oase* bij dit onderwerp beland zijn weet ik niet precies meer, maar ik heb verteld over de mogelijkheid van prenatale screening op Down en de mogelijkheid om voor abortus te kiezen als de test positief is. De leerlingen uit 2 vmbo-tl zijn op dreef en praten erover door. Ze geven hun meningen open en eerlijk en luisteren oprecht naar elkaar. Ik hoef tussendoor niet eens om stilte te vragen!

‘Toen mijn moeder zwanger was van mijn broer, dachten ze eerst dat hij een mongooltje zou zijn. Later, bij een andere echo, zagen ze dat dat toch niet zo was,’ vertelt een meisje. ‘Stel je voor dat ze hem weg hadden laten halen,’ reageert een klasgenoot onthutst. ‘Dan had je nu geen broer gehad!’ De leerlingen praten verder. Over erfelijke aandoeningen en de vraag of je dan wel of niet aan kinderen moet beginnen. Over ouders die niet goed voor hun kinderen kunnen zorgen en over uithuisplaatsingen. Het zijn veel persoonlijke ervaringen, want bijna iedereen heeft wel iets meegemaakt om over te vertellen.

Natuurlijk weet je als docent dat er veel speelt onder leerlingen. Steeds meer jongeren komen uit gebroken gezinnen en velen hebben van dichtbij meegemaakt dat een familielid of andere naaste overleed. Toch vind ik het bijzonder dat ze zich kennelijk veilig genoeg voelen om daar tijdens de les met elkaar en met mij over te praten.

Wanneer ik het gesprek na ruim een halfuur afrond, komen we er achter dat het al bijna tijd is. De leerlingen zijn opgetogen: ‘Wat een toffe godsdienstles! We hebben helemaal niks gedaan, alleen maar wat zitten praten!’ Ik bekijk het van een andere kant en ben daarom ook tevreden over het afgelopen uur: wat hebben de leerlingen goed nagedacht, wat zijn ze eerlijk geweest en wat hebben we mooie gesprekken gevoerd!

*Bijbelse en algemeen maatschappelijke teksten, red.




Vorige
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10