Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 7 | Archief 2015 - 2019

‘Ben jezelf en doe wat bij je past’

Iris van der Hoek (27) is sinds twee jaar docent. Bij Landstede Kranenburg in Harderwijk geeft ze Nederlands aan niveau 1, 2 en 3-leerlingen. ‘Ik deed zelf veel meer voor leraren die ik aardig vond.’

 

Met welke idee koos je voor het docentschap en is die verwachting uitgekomen?
‘Met het idee dat ik iets fundamenteels zou kunnen bijdrage aan de ontwikkeling van leerlingen. Die verwachting is zeker uitgekomen.’

Hoe creëer je een goede verhouding met je leerlingen?
‘Door zelf betrouwbaar, transparant en voorspelbaar te zijn. Vanuit dit uitgangspunt neem ik hen mee in de te leren stof. Ik zorg dat ik makkelijk benaderbaar ben, zodat leerlingen geen drempel ervaren om vragen te stellen of advies te vragen.’

Wat was je meest lastige situatie en hoe heb je die opgelost?
‘Ik ben aangelopen tegen de ‘verouderde’ cultuur die in stand wordt gehouden binnen een ROC/school/team. Ik heb gemerkt dat men erg vast zit in patronen en systemen en niet voldoende openstaat voor creativiteit en innovatie. Wanneer dit wel gebeurt, kan dit leiden tot efficiënter werken.’ 

Wat moet je wel of niet doen qua houding en gedrag?
‘Ik probeer een prettig basisklimaat in de klas te creëren, waarin leerlingen zich veilig en prettig voelen en zo op een goede wijze kunnen leren en zich ontwikkelen. Het klinkt cliché, maar ben jezelf en doe wat bij je past. Dit werkt meestal het beste.’

Wat vind je belangrijk om over te dragen aan je leerlingen?
‘Naast kennis, ook communicatieve vaardigheden. Het is prettig voor leerlingen wanneer zij hun gevoelens en bedoelingen op de juiste wijze kunnen verwoorden. Ik denk dat je als docent goed moet kijken hoe je jouw stof vertaalt naar de klas waar je voor staat.’

In hoeverre scheid je werk en privé? Bijvoorbeeld op het gebied van social media?
‘Leerlingen kunnen mij bereiken tijdens werktijden, daarbuiten niet.’

Welke docent van vroeger maakte indruk op jou en waarom?
‘Ik heb docenten als puber vaak als saaie mensen ervaren.’

Als jij het voor het zeggen had, hoe zou jouw vak er dan uitzien?
‘Ik zou het nog meer willen integreren in de beroepspraktijk, zodat de noodzaak van taal gezien en ervaren wordt.’

Heb je tips voor beginnende docenten?
‘Laat je niet leiden door bestaande werksystemen binnen jouw school. Blijf voorstellen ter verbetering of tot innoveren delen. Wees volhardend.’

Wat voor leerling was je zelf?
‘Ik was als puber snel afgeleid en had een beperkt concentratievermogen. Ik kan mij daardoor heel goed inleven en weet dat er soms iets extra nodig is om een leerling mee te nemen in mijn vak. Ik deed zelf veel meer voor leraren die ik aardig vond.’




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9