Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 8 | Archief 2015 - 2019
Vraag & Antwoord

‘Ik wil leerlingen levenslessen meegeven’

Johan Oosterhof (57) is bij toeval in het docentenvak gerold: “Ik had eigenlijk geen idee wat ik later wilde worden. Het liep gewoon zo in mijn carrière. En grappig genoeg is de toenmalige vmbo-school in Ommen waar ik ooit als docent begon, nu onderdeel geworden van Landstede. De cirkel is nu - na 35 jaar onderwijs - wel rond in dat opzicht.” Johan is docent economie maar geeft lessen in project- en simulatieonderwijs bij Landstede Harderwijk aan studenten op niveau 2.

Met welk idee koos je voor het docentschap en is die verwachting uitgekomen?
Ik heb niet gericht gekozen om docent te worden. De Pedagogische Academie was een toevallige keuze. Ik dacht: ‘ik zie wel hoe het loopt’. Dat is eigenlijk misschien wel mijn motto in het leven: ‘ik zie wel wat er gaat gebeuren’.


Hoe creëer je een goede verhouding met je leerlingen?
Vertrouwen en respect zijn twee sleutelwoorden in de relatie met leerlingen. Je moet ze op je eigen manier te woord staan; dus bij jezelf blijven. Het moet echt zijn, dat raakt studenten. Al het andere prikken ze zo doorheen.


Wat was je meest lastige situatie en hoe heb je die opgelost?
Dit schooljaar heb ik een keer een situatie gehad waarbij ik me bedreigd voelde. Ik zal verder niet in detail treden. Ik zeg ook niet dat ik bedreigd werd. Maar ik voelde me wel degelijk bedreigd. En dat is een angstig gevoel. En dan denk ik echt niet: ‘ik zie wel wat er gaat gebeuren’.

Wat moet je wel of niet doen qua houding en gedrag?
Wat je absoluut moet doen is consistent en consequent zijn. Als er regels in de klas of op school gelden zoals ‘niet eten en drinken in de klas’, dan ga je ook als docent niet eten of drinken in de klas. Hetzelfde geldt voor telefoneren. Als ik mijn leerlingen verbied om bezig te zijn met hun telefoon, moet ik zelf ook niet gaan sms'en, appen, mailen of iets dergelijks. Ja, als er een noodgeval is of als ik iets aan de ICT-afdeling moet vragen, dan is het een ander verhaal en telefoneer ik wel in de klas.

Wat vind je belangrijk om over te dragen aan je leerlingen?
Tja, officieel hoor ik nu natuurlijk te antwoorden dat ik het belangrijk vind om de lesstof goed aan de leerlingen over te dragen. Maar eigenlijk vind ik het nog belangrijker om de leerlingen levenslessen mee te geven. En dan bedoel ik geen lessen met een opgeheven vingertje, maar praten over zaken die spelen bij de leerlingen als individu of in de klas.


In hoeverre scheid je werk en privé? 
Dat houd ik strikt gescheiden. Pas als ze zijn afgestudeerd accepteer ik hun uitnodigingen op LinkedIn.

Maak je in je lessen gebruik van creatieve didactische werkvormen?
Ik ga niet met voorbedachten rade creatieve, didactische werkvormen hanteren. Wat ik wel doe is dat ik de lessen aan het toeval overlaat, waardoor er soms spontane, creatieve lesstof ontstaat. Zo had ik onlangs een studente in de les wiens telefoon kapot was. Ze vroeg aan een collega-studente waar ze haar telefoon goedkoop kon laten repareren. Maar de telefoon had ze nog geen week. Dus ik heb die gelegenheid aangegrepen om klassikaal een klachtenbrief op te stellen voor de klantenservice van de telefoon. Aan het einde van de les was de kapotte telefoon keurig ingepakt om naar de klantenservice te versturen, compleet met begeleidende brief. Een les in kritisch consumentschap.

Welke docent van vroeger maakte indruk op jou en waarom?
Indruk is een groot woord maar mijn wiskundedocent aan de Hogeschool Rotterdam, Piet Revet, vond ik wel goed. Hij was een man van structuur en had een ordelijke manier van lesgeven. Helder en overzichtelijk.

Als jij het voor het zeggen had hoe zou het vak er dan uitzien?
Johan begint te lachen en zegt:’Eigenlijk vul ik het al zelf in. Natuurlijk zijn er bepaalde regels en moeten studenten aan bepaalde normen voldoen in een schooljaar. Maar daarnaast spring ik graag in op zaken die op dat moment in een klas of in de maatschappij leven.

Heb je tips voor beginnende docenten?
Dat vind ik moeilijke vraag. Daar heb ik geen pasklaar antwoord op. Ik zit al zo lang in het onderwijs maar iedere dag is weer anders. Misschien is dat het wel: wees voorbereid op het onverwachtse. Speel daar goed op in. Goed inspelen doe je door flexibel te zijn en je goed in te leven in de student.

Wat voor leerling was je zelf?
Tot en met de eerste klas van de Mavo was ik een goede en rustige leerling. Daarna bestond mijn leven vooral uit: mijn eigen gang gaan, zelf bepalen of ik naar de les wilde en te laat op school komen. Ik moest eens als straf omdat ik te laat kwam, vijf hoofdstukken overschrijven uit een boek. Vijf hoofdstukken en eerder mocht ik niet in de les verschijnen. Toch ging ik iedere dag trouw naar school omdat mijn vader niet mocht weten dat ik straf had. Dan ging ik ergens in de school zitten schrijven. Ik ben tot hoofdstuk 3 gekomen. Ik vond het zo saai dat ik toen naar de leraar ben gegaan om mijn excuses aan te bieden. Gelukkig mocht ik daarna weer gewoon in de lessen verschijnen.




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8