Landstede Groep
   
Jaargang 04 | Editie 01 | Edities
Docent & meer

Crystel is docent en koster: ‘Ik ben graag sociaal betrokken’

Sommige medewerkers hebben naast hun functie op school nóg een baan. In deze rubriek vertellen zij daarover. Crystel Water-Bais geeft aardrijkskunde en geschiedenis & staatsinrichting op het Morgen College in Harderwijk. Daarnaast is ze koster.

Waarom heb je een baan naast je docentschap?
‘Ik ben hier via mijn man ingerold. Hij was al eens koster in zijn vorige woonplaats. Toen er bij onze kerk een vacature kwam, heeft hij gesolliciteerd. Aangezien het een functie is waarbij je onder meer aanspreekpunt bent voor allerlei zaken, hebben wij gezegd: we doen dit kosterschap samen, dus als kostersechtpaar. Voor de mensen uit de kerk heel prettig, het maakt niet uit wie ze aanspreken, we weten allebei van de hoed en de rand. We vinden het fijn om op deze manier nog meer betrokken te zijn bij onze gemeente en zo iets voor de gemeente te kunnen betekenen.’ 

Is er een wisselwerking tussen de twee banen?
‘Naast docent ben ik BHV’er. Dat komt mooi van pas in de kerk. Verder helpt mijn ervaring met jongeren om makkelijk contact te leggen met de jongeren in de kerk. Ik weet een beetje wat er speelt bij middelbare scholieren en dat zorgt soms voor heel leuke gesprekken.’  

Wat is het belangrijkste voordeel van werk naast het docentschap?
‘Voor mij is dat het sociaal betrokken zijn. In mijn lessen probeer ik dat ook. Contact maken met de leerlingen, onthouden wat ze meemaken en wat ze raakt, inspelen op hun belevingswereld. Niet alleen het overbrengen van kennis, maar ook het sociale. Binnen onze kerk is dat sociale aspect nog veel duidelijker. Je leert de mensen kennen, maakt regelmatig een praatje en helpt waar mogelijk. Mensen weten ook wie wij zijn, we zijn zichtbaar binnen de gemeente. Dat maakt het makkelijker om op mensen af te stappen. We willen ook graag betrokken zijn bij de mensen. Niet alleen binnen de kerk, maar ook in onze familie- en vriendenkring.’ 

Wat is het grootste nadeel of obstakel?
‘Beide banen kosten tijd en vragen soms een hoop inzetbaarheid. Dan is het wel eens erg druk. Maar goed, dat is niet alle weken zo.’  

Weten je leerlingen dat je ook nog ander werk hebt?
‘Soms, als het gesprek op ‘iets voor een ander betekenen’ komt, dan leg ik uit dat ik het fijn vind om iets voor een ander te kunnen doen. Ook juist binnen de kerk. Dan vertel ik dat ik wel eens op ziekenbezoek ga of extra eten kook voor iemand die dat zelf niet kan. Of dat ik een luisterend oor mag zijn. In de klas ontstaan mooie gesprekken als leerlingen verhalen vertellen over wat ze zelf wel eens voor iemand doen.’  

Hoe reageren onderwijscollega’s erop?
‘Met mijn collega’s heb ik het eigenlijk nooit over het kosterschap. Een aantal weten het wel hoor, maar we hebben genoeg andere gespreksonderwerpen ;-).’ 

Is een baan naast je docentschap aan te raden voor elke docent?
‘Dat ligt eraan met welk doel je iets naast je docentschap gaat doen. Voor mij valt het onder sociaal betrokken zijn. Iets voor een ander kunnen doen. Dan voelt het ook niet als een baan. Het is iets dat mijn man en ik er met alle plezier en liefde bij doen.’




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7