Landstede Groep
   
Jaargang 5 | Editie 1 | Edities
Media

Onderwijs in het nieuws

Leraar van het jaar vo en mbo

De Harderwijkse Lucelle Deneer, docent maatschappijleer op Christelijk College Groevenbeek in Ermelo, is  ‘Leraar van het jaar 2018-2019’ geworden in de categorie voortgezet onderwijs.
Lees verder

Dirk Megens is gekozen tot Leraar van het jaar in het mbo. Megens geeft les op het ROC Nijmegen. Op zijn YouTube-kanaal MeneerMegens legt hij uit hoe rekenvraagstukken worden opgelost. Het kanaal is erg populair en heeft meer dan 5.000 volgers. 
Lees verder.

Pim wil leren, kan leren, maar is in een fuik beland

Pim (18) lijdt aan een vorm van autisme en volgde speciaal onderwijs. Met zijn vakkenpakket mag hij nu niet naar het vwo.

In een vergaderruimte van het Carolus Clusius College in Zwolle zitten Peter Oskam, teamleider en docent biologie, en Pim (18), de havo-leerling met de hoogste cijfers. „En ik heb er 150”, zegt Oskam. Niet alleen vanwege zijn cijfers is Pim bijzonder (een 8,6 gemiddeld), ook omdat hij op het vmbo begon. „Zo’n groei”, zegt Oskam, „maak ik zelden mee. En dan mag hij niet naar het vwo?” Lees verder

Wordt dit het jaar van het mbo? ‘Studenten moeten met duurzame oplossingen komen’

Hoe ziet 2019 eruit? In de serie ‘het jaar van’ vandaag: wordt dit het jaar van het mbo? In Zwolle leveren de mbo’s niet alleen geschoolde vakmensen af, maar ook betere burgers.
Lees verder

79 nieuwe excellente scholen, maar niet iedereen is blij met het predicaat

Nog eens 79 scholen hebben vandaag het predicaat excellente school ontvangen. Het totaalaantal komt daarmee op 191. De predicaten worden op feestelijke wijze uitgereikt op de scholen.
Lees verder

Is het geven van een onderscheiding aan een school zinvol?




‘We concurreren met onszelf. Dat maakt dat je nooit klaar bent’

De ‘meetcultuur’ leidt tot onderwijs dat erop gericht is kinderen te laten slagen, stelt Paul Verhaeghe. Studenten en leerlingen ervaren stress. „Het nieuwe mensbeeld is dat van perfectie. Het is uitputtend. Van je eigen schaduw kun je niet winnen.”
Lees verder

Vraag een leerling niet om een breuk te vermenigvuldigen

Leerlingen en studenten worden onderworpen aan allerlei toetsen. Toch daalde het niveau van het basis- en voortgezet onderwijs de afgelopen twintig jaar. Hoe kan dat?
Lees verder

Trend op scholen: minder toetsen voor een cijfer

In het onderwijs is steeds meer interesse voor het ‘actief leren zonder cijfer’. Sommige scholen zijn toetsmoe. „Leerlingen hobbelen van toets naar toets.”
Lees verder

Lerarenregister verdwijnt achter horizon

Deze kabinetsperiode maakt het kabinet geen werk meer van het lerarenregister. In een brief aan de Tweede Kamer schrijven de ministers van Onderwijs: ‘We zetten het verplichte register in de ijskast.’ 
Lees verder

Lerarenregister verdwijnt




Vmbo-leerlingen kunnen straks makkelijker doorstromen naar mbo

Het kabinet gaat de opzet van het vmbo aanpassen. Scholen kunnen vanaf volgend jaar één opleiding aanbieden, waarbij vmbo en mbo deels in elkaar geschoven worden. Om dit mogelijk te maken willen onderwijsministers Van Engelshoven en Slob de wet aanpassen.
Lees verder

Optreden met een straatmuzikant als schoolreisje

Vrijwilligerswerk doen in een Afrikaans weeshuis of optreden met een straatmuzikant in Londen. Reizen moet leerzaam zijn, niet vrijblijvend, vinden scholen. Steeds vaker bieden zij dit soort studiereizen aan.
Lees verder

Gemotiveerde leerlingen door een simpele stempelkaart

Op het moment dat ik deze blog schrijf, heb ik een tussenuur. Er zitten welgeteld 13 havo-5 leerlingen in mijn les. In redelijke rust zijn ze aan het lezen. Dat is uitzonderlijk, want zij hebben ook een tussenuur, en meestal zijn ze dan hele andere dingen aan het doen. Waarom zitten ze dan toch in mijn les? Niet omdat ze dat perse willen, maar omdat ze aan het eind van die les een stempel krijgen. U leest het goed: een stempel.
Lees verder

Een uniforme toelatingseis bij doorstroming van havo naar vwo: een goed plan?

Minister Arie Slob van Onderwijs wil het makkelijker maken voor scholieren om door te stromen van de havo naar het vwo. De minister onderzoekt of er één toelatingseis kan komen voor alle havoleerlingen. Vier vragen.
Lees verder

Scholen bevorderen klassieke statusstrijd

Kinderen met hoger opgeleide ouders hebben op school betere kansen dan kinderen uit een lager opgeleid milieu. Dat leidt tot standenonderwijs, zeggen experts. De Onderwijsraad pleit voor een 'fundamentele herbezinning' van het Nederlands onderwijsstelsel.
Lees verder

Op zoek naar beter onderwijs van Finland naar Singapore

Op het Wolfert kijken leerlingen zelf toetsen na

Nakijken, dat is nou bij uitstek de taak voor de docent en niet voor de leerlingen. Nee, dacht Frans Droog, leraar op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek. De nakijkcommissie draait de rollen om.
Lees verder

‘Wij gaan het niet voor leerlingen doen. Helpen helpt niet’

Directeur Jolanda Hogewind veranderde het Calvijn College in Amsterdam Slotervaart van een afvoerputje in een modelschool. Nu gaat ze weg. „We straffen niet, we werken met rechten en plichten. ”

Lees verder

Meer invloed medezeggenschapsraad op financiën school

Ouders, leraren en leerlingen krijgen meer te zeggen over de financiën van een school in het basis- en voortgezet onderwijs. De medezeggenschapsraad moet voortaan akkoord gaan met de hoofdlijnen van de begroting van scholen. Dat heeft de ministerraad besloten op voorstel van minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media. Dit meldt Rijksoverheid. Lees verder

Niet op elk vmbo is het een puinhoop, maar de sector worstelt wel met klassen vol zorgleerlingen

Met het ‘nekvelincident’ in Heemskerk kwam het vmbo weer eens negatief in het nieuws, na het grote examendebacle op het VMBO Maastricht. Gaat het op alle vmbo-scholen in Nederland mis? Een rondgang langs vmbo-docenten geeft een genuanceerder beeld. Lees verder

Maak werk van vernieuwing mbo

Robotisering zal juist de banen van mbo’ers wegnemen, schrijft .

Lees verder




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12