Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 02 | Archief 2015 - 2019
Vraag & Antwoord

‘Het gaat alle verwachtingen te boven’

Melvin Warkor is sinds 2013 docent Engels bij het Thomas a Kempis College in Zwolle. ‘Ik geniet elke dag van het contact met mijn leerlingen.’

Artikel  als PDF

Met welk idee koos je voor het docentschap en is die verwachting uitgekomen?
Ik had altijd veel affiniteit met de Engelse taal en een bovengemiddelde interesse in de culturen van Engelstalige landen, vooral de VS. Ik kon ook goed met kinderen overweg, zodoende koos ik voor de docentenopleiding Engels. Ik wilde graag meer verdieping in de taal en de cultuur om vervolgens de stof op mijn manier over te brengen. Pas tijdens mijn derde stage en voornamelijk mijn LIO-stage merkte ik dat ik echt wel wat in mijn vingers had en begon me te realiseren dat ik weleens kansen kon hebben in het onderwijs. Ik werk nu drie jaar als docent en het gaat alle verwachtingen te boven. Ik geniet elke dag van het contact met mijn leerlingen. Ik ga wellicht niet zo diep in op de taal als op de opleiding, maar daarvoor in de plaats is wel een dynamiek met jonge gasten teruggekomen waar ik elke dag naar uitkijk.

Hoe creëer je een goede verhouding met je leerlingen?
Ik ben vooral mezelf. Mijn leerlingen zijn mijn venster naar alles wat er speelt in hun generatie. Ik vind dat oprecht interessant en toon dat ook. Soms komt het werkboek tijdens een les niet eens uit de tas, omdat we zijn blijven hangen bij de zomervakantie of de dressuurwedstrijd van een leerling. Dat zijn oprechte gesprekken met de groep om elkaar beter te leren kennen. Zolang de wederzijdse interesse oprecht is, ontstaat er een band, een verhouding waarin niets geveinsd is.

Wat moet je wel of niet doen qua houding en gedrag?
De grootste fout die je als docent kunt maken, is roepen dat je de baas bent en daarom respect wilt. Sommige docenten komen er misschien mee weg, maar je moet je dan de vraag stellen of leerlingen zich dan ook kwetsbaar opstellen naar jou. Ontneem je jezelf en je leerlingen niet de kans om elkaar beter te leren kennen? Het blijft een persoonlijke keuze voor elke docent. Wat voor mij werkt, kan voor mijn buurman een averechts effect hebben. Maar een ding weet ik zeker, wees vooral jezelf en doe je niet voor als iemand die je niet bent. Deze kleine mensen hebben dat zo in de gaten en nemen je daardoor minder serieus.

Wat vind je belangrijk om over te dragen aan je leerlingen?
Grenzen vervagen in de steeds groter wordende internationale samenleving. De taal beheersen is noodzakelijk als je hierin een rol van betekenis wilt spelen. Wil je dat niet, dan leer je het omdat er zoveel mooie oude Engelstalige literatuur en hedendaagse populaire cultuur is. Ik promoot de taal. Ik heb er echt passie voor. Ik hoop dat die passie aanstekelijk werkt en dat mijn leerlingen ook met overtuiging gaan voor datgene wat zij willen.

In hoeverre scheid je werk en privé? Bijvoorbeeld op het gebied van social media?
Ik heb een openbaar Instagram account. Leerlingen kunnen mij volgen, daar heb ik geen moeite mee. Wanneer ik in de kerstvakantie een selfie maak op het Empire State Building of de kans krijg op de foto te gaan met een popartiest die ook in hun referentiekader ligt, vind ik het leuk om dat met ze te kunnen delen. Deze openheid en bereidheid om mezelf te laten zien, resulteert eigenlijk alleen maar in overdonderende reacties, opmerkingen of vragen. Hier zie ik alleen maar mogelijkheden om op nog meer vlakken met leerlingen in gesprek te gaan.

Maak je in je lessen gebruik van creatieve didactische werkvormen?
Activerende werkvormen zijn er in zoveel soorten en maten. Je hoeft hierin het wiel niet eens opnieuw uit te vinden. Hoogstens vervang je her en der een spaak. Wanneer ik een mooie werkvorm vind, dan pas ik die ook zeker toe. Dit blijft wel spannend, want je moet je leerlingen daardoor wat meer loslaten. Als beginnend docent doe je dat wellicht minder snel. Maar vaak heeft datgene wat eng is ook een lonende kant.

Welke docent van vroeger maakte indruk op jou en waarom?
Dat is John Keating, oftewel Robin Williams uit de film Dead Poets Society. Welliswaar een fictief persoon, maar een ontzettende inspiratiebron. Allesbehalve een traditionele docent. Ik hou daar wel van. “Seize the day boys, make your lives extraordinary” roept hij. Als ik iets wil overbrengen naar mijn leerlingen dan is het dat.

Als jij het voor het zeggen had, hoe zou je vak er dan uitzien?
‘Dan gaf ik mijn collega’s en mijzelf wat meer tijd om de perfecte les voor te bereiden. Verder hoef ik niet zo veel te veranderen. Ik heb het ontzettend getroffen in dit vak. Elke dag werk ik met kids die ik hoop te inspireren. Als dat even niet lukt dan is er nog geen man overboord, want dan weet een van hen mij wel weer te inspireren.

Heb je tips voor beginnende docenten?
Wees jezelf, maar schets duidelijk kaders voor je lesgroepen. Als beginner word je altijd getest. In de literatuur las ik eens de vraag of je ordeverstorend gedrag van een leerling ook bij de overige 29 andere wilt zien. Nee, dat wil je niet. Dus wees duidelijk en overdrijf je reactie nota bene bij die eerste leerling. Je wilt een klimaat waar je leerlingen maar ook jij bij gebaat bent. Leer omgaan met de cloud van je school en sla daar alsjeblief je bestanden op. Er is als beginnend docent niets vervelender dan lessenseries verliezen waar veel tijd in is gaan zitten qua voorbereiding.

Wat voor leerling was je zelf?
Ik was makkelijk beïnvloedbaar, deed soms te veel mijn best om cool gevonden te worden en gooide daardoor regelmatig mijn eigen glazen in. Na de zoveelste preek van een docent of teamleider zag ik het licht en ben ik serieuzer geworden. Ik was me in ieder geval wel bewust van het feit dat de middelbare schooljaren bijzonder waren en wilde er daarom volop van genieten. Dat is gelukt!




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7