Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 4 | Archief 2015 - 2019
wisselcolumn

Docentencolumn: ‘Practice what you preach’

Aurelia de Vries werkt bij het team Fashion & Styling, onderdeel van het Landschap Mooi & Mode. Ze noemt zichzelf een professionele bemoeial.

Afgelopen week kwam ik op sociale media een poster tegen met tips voor het stimuleren van een groei-mindset. Mooi om met studenten te bespreken dat het normaal is dat je ergens moeite voor moet doen, dat je vaak naar een andere oplossing moet zoeken als zaken niet gaan zoals je voor ogen had en dat het niet erg is om fouten te maken of om hulp te vragen.

De uitgangspunten op de poster zijn ook een mooie aanleiding om binnen mijn team eens te bespreken of we als collega’s allemaal werkelijk vanuit een groei-mindset werken. Lerend werken binnen een onderwijsteam begint voor mij met het hebben van één gemeenschappelijk doel en de bereidwilligheid om op de weg naar dat doel samen aan taken te werken, ook als je niet zeker weet of je deze taak helemaal zelf kunt uitvoeren. 

Wanneer je samen aan taken werkt in dienst van jouw teamdoel, vraagt dit transparantie. Wij creëren die transparantie door in een digitaal planbord elkaar te laten zien met welke taken we bezig zijn en hoe ver deze gevorderd zijn. Zo stimuleer je elkaars groei en nodig je elke collega uit tot leren en meedenken.

Ik ben erachter gekomen hoe belangrijk het is dat teamleden elkaar bevragen over de taken die uitgevoerd worden, zodat er informatieoverdracht plaatsvindt en je leert van elkaar. Op deze manier richt je je team in op basis van de waarden die we als Landstede uitdragen en op basis van de onderwijskundige uitgangspunten van Talentvol Ontwikkelen. Ik wil niet alleen met iedere student streven naar talentontwikkeling, dialoog, autonomie en keuzevrijheid, maar ook met iedere collega. Practice what you preach, zoals ze dat in het Engels zo mooi kunnen zeggen. 

Soms is de vergaarde kennis niet direct toe te passen in je werk of leven. Ik merk vaak dat kennis ergens latent aanwezig blijft tot de tijd rijp is om deze kennis in te zetten. Kennis wordt dan een inzicht en dat kan voelen als een waar eureka-moment.

Zo werd ik al een jaar of drie geleden door een goede vriend wegwijs gemaakt in de wereld van Agile en Scrum; een flexibele manier van samenwerken in teams die vooral in de IT-wereld veel gebruikt wordt. Destijds was zijn verhaal een ver-van-mijn-bedshow en zag ik de link met onderwijs niet of nauwelijks. Een paar weken geleden leek deze kennis ineens opnieuw geactiveerd te worden. Precies op het moment dat we als team een alternatieve manier van samenwerken nodig hadden.

Inmiddels hebben we de eerste stappen gezet om deze werkwijze om te buigen naar een bruikbaar systeem om binnen onderwijsteams efficiënter, transparanter en meer lerend te werken. Wat levert het ons team op? Tijd, maar belangrijker nog: gelijkwaardigheid, overzicht en een grote dosis positieve werkenergie!

Wil je er meer over weten? Lees erover, stel vragen en zoek mensen op die er enthousiast over zijn. Ondergetekende is daar alvast één van.




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8