Landstede Groep
   
Jaargang 5 | Editie 4 | Archief 2015 - 2019

Maak filmpjes!

Hoe maak je je vak boeiender en zorg je ervoor dat de lesstof beter blijft hangen? Maak filmpjes! Willemijn Schoonhoven, biologiedocent van het Agnieten College in Wezep, begon er zo’n anderhalf jaar geleden mee. Ze krijgt louter positieve reacties, van leerlingen én ouders.

Willemijn maakt twee soorten filmpjes voor haar vmbo-, havo- en vwo-leerlingen van klas 1 en 2. Filmpjes waarin ze de theorie uit het boek uitlegt - denk aan een uitleg over de werking van het menselijk lichaam of het maken van een herbarium - en filmpjes op locatie. ‘Zo ga ik op bezoek bij een veehouder, loop mee met een dierenarts of kijk mee bij een imker om het belang van bijen te laten zien.’

Ideeën voor nieuwe filmpjes zijn er volop. ‘Leerlingen willen graag filmpjes van het ziekenhuis, zoals van bloed afnemen. Voor vwo-leerlingen kan ik voor verdieping zorgen door bijvoorbeeld een dokter vragen te laten beantwoorden. Ook hebben we nu een kas bij school: een mooie plek voor een filmpje over zaaien.’ Leerlingen willen ook graag filmpjes zien die hen voorbereiden op toetsen. ‘Dat je een samenvatting hebt van elk hoofdstuk en weet wat belangrijk is om te leren’, zegt Micha uit 1 havo/vwo.

‘Leerlingen maken de lesstof sneller eigen’

‘Door de filmpjes maken de leerlingen zich de lesstof sneller eigen, ze zijn gemotiveerder om te leren en ze onthouden de theorie beter,’ merkt Willemijn. ‘Dan kunnen hun hersenen beter de verbinding maken met het nieuwe.’ Een van haar filmpjes gaat over planteneters. Daarin figureren de koeien van haar ouders: ‘Onze leerlingen komen van het platteland en veel van hen wonen op een boerderij. De theorie die ze in het filmpje zien, verbinden ze met dat wat ze van thuis kennen.’

‘Door de filmpjes zijn leerlingen gemotiveerder om te leren’

Het maakt het leren voor een toets ook afwisselender. ‘Daarnaast kies ik onderwerpen die aansluiten bij hun leefwereld. Er is een link met hun hobby of het werk dat ze later willen doen.’  Willemijn vindt het mooi om die bruggetjes te maken: ‘Leerlingen leren daardoor op een andere manier kijken. Het stampen voor een toets om het daarna weer te vergeten: dat is nu veel minder.’

De leerlingen beamen dat. Gerdi uit 1 havo/vwo: ‘Als je beeld hebt bij iets wat uitgelegd wordt, dan zie je wat ze (Willemijn, red.) bedoelt. En dan snap je het beter.’ Medeleerling Marit uit 1 vmbo-tl/havo vult aan: ‘Soms bekijk ik een filmpje en dan maak ik daar weer een samenvatting van.’

Boek blijft leidraad

De onderbouwleerlingen van het Agnieten College krijgen twee keer per week een uur biologieles. Tijdens het eerste uur ligt de nadruk op de theorie uit het boek, het tweede lesuur doen ze opdrachten. Daarbij kunnen ze ook de filmpjes gebruiken. ‘Die zijn dus aanvullend, het boek blijft de leidraad’, benadrukt Willemijn. Ze leerde het filmen al doende. Ze herhaalt veel en gebruikt vaak steekwoorden in plaats van lange zinnen. De maximale lengte van tien minuten is belangrijk om leerlingen geboeid te houden. Ook ondertitelt ze het belangrijkste: ‘We hebben een paar kinderen die slechthorend zijn. Daar speel ik op in. Leerlingen moeten de lesstof kunnen horen en zien.’

Filmen aan de keukentafel

Dat ze de lesstof in filmpjes ging aanbieden, ontstond min of meer toevallig. ‘Eind 2017 was ik een week ziek. De leerlingen hadden een toets en ik kon geen uitleg meer geven of stof herhalen. Om ze toch te geven wat ze nodig hadden, heb ik aan de keukentafel filmpjes opgenomen. De reacties daarop waren zo positief, dat ik er meer mee wilde doen.’

Op dit moment is Willemijn alweer druk aan het brainstormen over nieuwe filmpjes. Het maken kost veel tijd, maar dat vindt ze niet erg. ‘Door alle positieve geluiden van leerlingen en ouders die thuis toevallig meekijken, word ik alleen maar gemotiveerder.’

Samenwerken met stagebedrijven

Tot nu toe filmde Willemijn vooral bij bekenden, maar die bron raakt uitgeput. Daarom wil ze meer samenwerken met stagebedrijven: ‘Leerlingen krijgen dan via een filmpje alvast een voorproefje van de stageplek. Tegelijk kunnen de stagebedrijven zichzelf laten zien.’ Ook is er binnen het Agnieten College het plan om de filmpjes breder in te zetten: ‘Bijvoorbeeld bij vakoverstijgende projecten. Vanaf komend schooljaar gaan we daarnaar kijken.’

Ga naar het YouTube kanaal van Willemijn

 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8