Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 5 | Edities
wisselcolumn

Docentencolumn: Laat weerstand omslaan in energie

Roel Huntink is docent bewegingsonderwijs, coach, kwaliteitszorgmedewerker, onderwijskundige en voorzitter audits bij Landstede VO. Hij vindt dat inzicht in psychologische processen je kan helpen als docentencoach, maar zeker ook als docent of teamleider.

Ken je dat? Je komt een leerling tegen op de gang en spreekt hem ergens op aan. Vervolgens krijg je van die leerling een grote mond en een neerbuigende houding terug. Wat een brutale snotneus, denk je dan. En wat zal die leerling van jou denken? In enkele seconden heb je allebei een oordeel geveld. Hoe komt het dat we zo snel bepalen hoe iemand in elkaar steekt?

Het toeschrijven van bepaalde persoonlijkheidskenmerken op basis van gedrag noemen we attribueren. We doen het de hele dag, zonder al te veel inspanning. Dat helpt ons snel mensen in te schatten. Maar soms is het lastig. Stel dat je het volgende jaar diezelfde leerling in de klas hebt. Jullie herkennen elkaar van die ene ontmoeting. Jouw alarmbellen gaan af, en die van hem ook. In het gunstigste geval kost het je vier lessen heel veel aandacht geven om de relatie te redden. In de slechtste situatie heeft hij na twee weken de hele klas tegen je opgezet.

Als onderwijskundige ben ik vaak betrokken bij allerlei ontwikkelprocessen. Enige tijd geleden presenteerde ik een nieuw idee voor het mentoraat in klas 3. Sommige collega’s waren direct enthousiast, anderen leken het totaal niet te zien zitten. Weerstand?!

Wat is weerstand eigenlijk? Een collega noemde het ooit eens ‘energie de andere kant op’. Weerstand heeft vaak te maken met verandermanagement. Mensen hebben tijd nodig om een nieuw idee of nieuwe werkwijze te accepteren. Ieder nieuw idee moet een tijdje rijpen. Dat bleek ook al gauw in dit geval. Als team hebben we enkele malen de overdenkingen en zorgen besproken. Weerstand sloeg snel om in energie. Zo gaat het vaak, is mijn ervaring. Als je idee goed is natuurlijk.

Attributie, weerstand, self-efficacy, overtuigingen. Allemaal psychologische verschijnselen waar we ons niet altijd bewust van zijn, maar waarvan het goed zou zijn als we ons er als docent, coach, leidinggevende wel bewust van zijn. Het zijn verschijnselen waar we op een professionele wijze mee moeten kunnen omgaan. Op een plek waar zoveel sociale interactie plaatsvindt en leerprocessen elkaar kruisen, is inzicht in psychologische processen van groot belang.




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9