Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 5 | Edities
Vraag & Antwoord

‘Ik vind het mooi om leerlingen te prikkelen’

Martijn de Haan is docent Techniek en Robotica en stamgroepleider bij JenaXL. ‘Om leerlingen nieuwsgierig te maken, heb ik het Technieklokaal volstaan met modellen die ik zelf of samen met leerlingen heb gemaakt.’

Met welk idee koos je voor het docentschap en is die verwachting uitgekomen?
‘Ik wilde na het mbo Elektronica graag doorstuderen, ik vond mezelf te jong om te gaan werken. Tijdens het laatste jaar liep ik bij een informatiemiddag over vervolgopleidingen aan tegen de lerarenopleiding Techniek. Ik was direct enthousiast, het leek me fantastisch om heel praktisch te werken met jongeren. Ik vind het prachtig om te zien hoe leerlingen zelfstandig leren door te doen.’

Hoe creëer je een goede verhouding met je leerlingen?
‘Het vak Techniek geeft heel veel ruimte voor gesprek. Ik ben altijd op zoek naar de persoon achter de leerling. Zitten ze met elkaar aan een technische tekening te werken, dan ga ik ertussen zitten. Het gesprek gaat vaak over wat ze als puber bezighoudt. Vaak heel oppervlakkig, soms wat dieper.’

Wat moet je wel of niet doen qua houding en gedrag?
‘Ik vind dat je vooral jezelf moet zijn, eerlijk en open. Een rol spelen staat het contact met de leerling in de weg. Op JenaXL zijn we veel met elkaar in gesprek en in overleg. Tijdens die interactie ben je als docent ouder en meer ervaren, maar dat neemt niet weg dat je een gelijkwaardig gesprek kunt hebben.’

Wat vind je belangrijk om over te dragen aan je leerlingen?
‘Probleemoplossend handelen, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid nemen zijn voor mij belangrijke vaardigheden. In mijn lessen probeer ik die zoveel mogelijk te stimuleren.’ 

In hoeverre scheid je werk en privé? Bijvoorbeeld op het gebied van social media?
‘Ik vind het prettig om mijn to-do-lijstje zo kort mogelijk te houden en ik vind het daarom ook niet erg om tussendoor mailtjes te beantwoorden. De Stamgroep-app wil ’s avonds weleens vollopen. Ook daarin zie ik wat de leerlingen bezighoudt en ben ik op de hoogte wat er speelt.’

Maak je in je lessen gebruik van creatieve didactische werkvormen?
‘Ik vind het mooi om leerlingen te prikkelen. Op zo’n manier uitdagen dat ze er vol voor willen gaan. Dat ze zo enthousiast zijn dat ze zelfs tijdens pauzes in het lokaal met een project bezig willen zijn. Om leerlingen nieuwsgierig te maken heb ik het Technieklokaal volstaan met modellen die ik zelf of samen met leerlingen heb gemaakt.’

Welke docent van vroeger maakte indruk op jou en waarom?
‘Een lerares heeft me eens een verjaardagskaartje gestuurd, nadat ik vertelde dat ik bijna jarig was. Het is een klein gebaar maar voelde me daardoor erg gezien. Ik vind het belangrijk om dat gevoel ook aan mijn leerlingen te geven.’

Als jij het voor het zeggen had, hoe zou je vak er dan uitzien?
‘Ik krijg veel ruimte om inhoud te geven aan het vak Techniek.’ 

Heb je tips voor beginnende docenten?
‘Kijk altijd kritisch naar je lesinhoud. Laat je niet te veel leiden door een methode. Denk buiten de bestaande kaders. Er is vaak meer mogelijk dan in eerste instantie lijkt.’

Wat voor leerling was je zelf?
‘Ik was een laatbloeier. Op de middelbare school was ik meer bezig met het voltekenen van de zijkanten van mijn schriften dan luisteren naar de instructie Frans. Pas op het mbo kreeg ik affiniteit met de praktische opdrachten en de achterliggende theorie.’




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9