Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 5 | Edities

Uit het hele land naar de Vakantieschool

‘t Kofschip, hoe werkt dat ook alweer? En hoe zit het toch met breuken vermenigvuldigen? Voor deze en vele andere vragen over Nederlands, Engels of rekenen, kunnen vo-leerlingen en mbo-studenten terecht bij de Landstede Vakantieschool. Een aantal vakantiedagen van 9.00 tot 13.00 uur oefenen op je struikelblok onder persoonlijke begeleiding. Een succesformule, stelt coördinator Lieke Bakker. ‘Deelnemers komen van heinde en verre.’

De aanwezigen zijn gefocust op deze woensdag in de meivakantie, de laatste dag van de Landstede Vakantieschool. In drie lokalen werken studenten en leerlingen van uiteenlopende opleidingen aan het onderwerp van hun keuze binnen de vakken Nederlands, Engels en rekenen. Nog een uurtje te gaan en dan ontvangen ze hun certificaat.

‘Ik heb hier geleerd hoe het zit met de verleden tijd’, vertelt Internationale Schakelklasleerling Hussam Saleh. ‘En ook weet ik nu beter hoe het zit met de lidwoorden.’ Hij is gemotiveerd om naar de Vakantieschool te gaan. ‘Ik wil zo snel mogelijk goed Nederlands leren. Dan kan ik verder studeren voor reisleider.’ Hij krijgt les van Karin Kuiper. ‘Ik ben afgestudeerd als onderwijsassistent en zit nu op de Pabo’, vertelt ze. ‘Ik geef hier nu les aan ISK-leerlingen. Het is een totaal andere manier van werken, heel leuk en goed om ervaring op te doen en je inventiviteit te bevorderen. Er is lesmateriaal beschikbaar, maar ik verzin ook taalspelletjes, zoals woorden raden. Je kunt elke persoonlijke leervraag behandelen, want je hebt hooguit vijf deelnemers tegelijk. De leerlingen gaan hier zienderogen vooruit.’

Forse groei

‘Er is behoefte aan de Vakantieschool’, vertelt coördinator Lieke Bakker. ‘Het is een goede manier om een specifiek onderwerp te leren begrijpen waar leerlingen of studenten in het reguliere onderwijs tegenaan lopen.’ De deelnemers geven zich vooraf op met een duidelijk omschreven hulpvraag. Aan de hand daarvan schakelt Lieke docenten en studentassistenten in. ‘Deze week kwamen er dertig studenten, verdeeld over drie dagen. Sommigen komen één ochtend, anderen twee of drie. Deze week zijn er studenten verpleegkunde, toerisme, handhaving, luchtvaart en van de koksopleiding. Er is ook een leerling uit het voortgezet onderwijs, en leerlingen uit vijf verschillende ISK’s volgen nu Nederlands.’ Het aantal deelnemers groeit elk jaar, elke vakantie. ‘Sommigen komen zelfs uit het westen, vorig jaar overnachtten leerlingen hier in een hotel.’

Gemotiveerde leerlingen

Lieke gaat voor een enthousiast team. ‘Ik werf docenten, sommigen melden zichzelf aan. Het is hard werken voor hen, het vraagt veel flexibiliteit, maar er is ook veel ruimte voor creativiteit. De docenten vinden het leuk dat ze precies kunnen aansluiten op de specifieke leervraag die de student heeft. In zo’n kleine setting kun je echt maatwerk bieden.’ De mogelijkheden voor de deelnemers zijn legio. ‘De Vakantieschool is echt voor de gemotiveerde leerling. Sommigen willen zich voorbereiden op een examen, anderen willen oefenen met Engels spreken. Je hebt ook mensen die in de laatste weken van de zomervakantie alvast langzaamaan in het schoolritme willen komen. Iedereen heeft z’n eigen specifieke vraag. Het is een supermooie aanvulling op het reguliere onderwijs. En het bevalt. Sommige deelnemers komen steeds weer terug.’

Afrekenen met demonen

Astrid* volgt de duale opleiding Verpleegkunde. ‘Vroeger zei men tegen mij dat ik niet kon rekenen, en als je dat maar vaak genoeg hoort, ga je er zelf in geloven. Dat gaat heel diep. Nu ik bijna vijftig ben, heb ik besloten om af te rekenen met die demonen. Hier op de Vakantieschool ben ik vooral in de breuken gedoken en al snel dacht ik: goh, dat had ik vroeger best wel kunnen snappen! Als ik toen de begeleiding had gekregen die ik hier krijg, dan had ik het gewoon gered! Ik denk dat ik hier in de zomervakantie weer twee dagdelen heen ga. Ik kan het iedereen aanbevelen.’

Plotseling begrip

Geeske van Pijkeren is docent wiskunde. ‘De deelnemers komen overal vandaan. Die diversiteit vind ik heel leuk. Je moet flexibel en inventief zijn. De ene student heeft heel andere begeleiding nodig dan de andere. Het is prachtig om te merken wanneer een leerling iets waar hij of zij altijd moeite mee heeft gehad, plotseling begrijpt en het zelfs leuk gaat vinden. Daarbij vind ik het ook geweldig als ze gaan snappen hoe het leersysteem werkt, dat ze doorhebben hoe ze in het vervolg net zo lang moeten oefenen tot ze het begrijpen. Hoe vaker ze iets begrijpen, hoe sneller dat de volgende keer gebeurt.’ Geeske is blij met de mogelijkheden die de Vakantieschool biedt. ‘Dit wil ik graag ondersteunen. Daarom zou ik tegen alle collega’s willen zeggen: welkom!’

Meer informatie over de Landstede Vakantieschool

 * De gebruikte naam is op verzoek om privacyredenen gefingeerd




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9