Landstede Groep
   
Jaargang 4 | Editie 5 | Edities

Bij de Talentenbrigade bepalen de leerlingen wat er gebeurt

Van het organiseren van een high tea en een Fortnite-toernooi tot het maken van filmpjes voor een jaarcongres rond psychiatrie: de leerlingen van de Talentenbrigade van het Agnieten College in Nieuwleusen weten er wel raad mee. Sinds november bedenken en organiseren de vmbo-bb/kb-leerlingen elke woensdag activiteiten die passen bij hun eigen interesses en talenten.

Het is gezellig druk in het lokaal waar de talenten van de Talentenbrigade bij elkaar komen. Leerlingen lopen in en uit en overstelpen docent en begeleider Mink de Vries met vragen. ‘Meneer heeft u papier voor ons? Kunnen we nu al boodschappen doen? Mogen we naar de winkels?’

Annelie en Britt die een modeshow organiseren en naar de winkels in het dorp willen, adviseert hij om de winkels eerst te vragen of ze willen meewerken. ‘Leg uit wat je van plan bent, dat je kleding nodig hebt. Kijk welke kleding er is en regel daarna modellen.’ En de boodschappen voor de Dance Battle? ‘Die doe je pas een dag van tevoren, dan weet je hoeveel aanmeldingen je hebt.’ De neiging om dingen te verbeteren, zoals een te lange zin op een affiche, onderdrukt hij: ‘Het is van hen en dat moet het ook blijven. Ik zeg wel dat er nog een plaatje bij kan, bijvoorbeeld.’

Vol energie, extravert en af en toe impulsief

Mink is bij de Talentenbrigade in zijn element, hij beweegt mee met dat wat de leerlingen willen. In de groep leerlingen voor wie de Talentenbrigade bedoeld is, eerste- en tweedejaars leerlingen vmbo-basis/kader, en van maart tot de meivakantie ook vierdejaars, herkent hij veel: ‘Praktisch ingestelde leerlingen, vol energie, extravert en af en toe impulsief.’

De Talentbrigade is bij uitstek geschikt voor deze groep omdat de leerlingen bepalen wat er gebeurt en niet de docent, vertelt Mink. Dat is ook de reden dat hij de Talentenbrigade na een verzoek van collegadocent Evelien Koetsier opzette: de bestaande keuzewerktijd op maandag en woensdag - met onder andere vooraf bedachte workshops - bood die mogelijkheid niet.

‘Een deelnemer straalde helemaal’

De leerlingen zijn binnen en buiten de school bezig. Ze mogen helemaal zelf bedenken welke activiteit ze organiseren. Het gaat om wat hen motiveert en energie geeft. Ook met wie en met hoeveel leerlingen ze dat doen, mogen ze zelf bepalen. ‘De norm is dat ze iets presenteren en samenwerken. Ze maken na afloop een verslag en krijgen een cijfer.’

De activiteiten die de leerlingen bedenken, organiseren en presenteren zijn heel divers. Zo zamelden vijf leerlingen kleding in voor de Kledingbank in Nieuwleusen en bezorgden Alyshia, Kristy en Majlen de mensen van een zorgboerderij in Ruitenveen een leuke middag. Zij mochten in een hooiberg verstopte cadeautjes zoeken, maakten armbandjes en deden mee aan de bingo: ‘We hadden niet gedacht dat we het zo leuk zouden vinden. Een deelnemer aan de bingo straalde helemaal, dat was leuk om te zien.’

Annelie, Britt en Anouk organiseren een modeshow in de bibliotheek in Kulturhus de Spil omdat ze mode en make-uppen ‘leuk vinden’. Dat ze bij de Talentenbrigade zelf alles mogen organiseren vinden ze leuk, maar tegelijk ook lastig: ‘Je moet zoveel dingen regelen voordat het klaar is.’ Zes andere leerlingen regelden voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel een high tea in het Grand Café van de Spil, de plek waar het Agnieten College sinds vorig jaar september samen met nog zo’n vijftien andere organisaties gehuisvest is.

Dat is volgens Mink ook bijzonder aan de Talentenbrigade: dat de leerlingen samenwerken met al die organisaties, zorginstellingen, het theater in Dalfsen, de gemeenschap en de ondernemers van Nieuwleusen en Dalfsen.

Filmpjes voor landelijk congres psychiatrie

Inmiddels is de Talentenbrigade ook elders in Nederland bekend. Zo maakten de eerstejaars leerlingen filmpjes voor het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. Dat deden ze in samenwerking met het UMC Utrecht en prof. dr. Floor Scheepers, hoofd van de afdeling Psychiatrie. ‘Ze hebben ze helemaal zelf gemaakt. De filmpjes, waarvoor ze elkaar en hun ouders hadden geïnterviewd, vielen daar in de smaak’, vertelt Mink.

Het mooie van de Talentenbrigade is dat die de leerlingen in hun kracht zet. En daarvoor krijgen ze alle ruimte. Dat is essentieel: dan zie je dat ze in korte tijd veel leren. Zoals omgaan met de computer, affiches en folders ontwerpen en verspreiden, budgetbegrotingen maken, relatiebeheer en sponsors regelen. Allemaal dingen die eigenlijk pas in het mbo aan bod komen. Al doende halen ze veel leerdoelen. Tegelijk zie je ook welk talent waar zit.’

Inspectie onder de indruk

De onderwijsinspectie, die recent een bezoek bracht aan het Agnieten College, was ook onder de indruk. Mink: ‘Dat we de leerlingen laten bepalen wat er gebeurt, sprak hen erg aan.’ Dat de Talentenbrigade de leerlingen energie geeft en dat ze enthousiast zijn, merken ook hun ouders: ‘Ze zijn enorm gefocust, ook buiten schooltijd. Ze wisselen dan bijvoorbeeld ideeën uit via de app.’

Terug naar het lokaal. In alle drukte zitten Max en Renzo geconcentreerd achter de laptop. De jongens organiseren voor de tweede keer een sportcircuit voor basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 en vo-leerlingen van klas 1. ‘Het is fijn om met z’n tweeën te werken, dat is lekker rustig.’ Hoewel ze al het regelwerk lastig vinden, zijn ze blij met de Talentenbrigade: ‘Dat we zelf toernooien en evenementen mogen organiseren is heel leuk.’

 

Eerder in deze serie bijzondere onderwijsinitiatieven:




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10