Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 6 | Archief 2015 - 2019

Excellentieprogramma: ‘Gewoon doen, niet bang zijn’

Hoe daag je gemotiveerde mbo-studenten uit die wel wat meer kunnen en willen? Landstede MBO en Menso Alting riepen het Excellentieprogramma in het leven. Eind april ontvingen achttien studenten ontvingen een certificaat. Conclusie: pilot geslaagd.

Vanaf februari kwamen achttien studenten en tien docenten van verschillende opleidingen en locaties negenmaal een dagdeel per week samen in Doepark Nooterhof. Aan de hand van kleine opdrachten en uiteindelijk een grote leerwerkprestatie (LWP) leerden de studenten op een nieuwe manier leren volgens de growth mindset: het idee dat iedereen met de juiste begeleiding en overtuiging in staat is om zijn capaciteiten te vergroten.

Het gaat daarbij om het ontdekken hoe je leert, waarbij de coaches en de medestudenten feedback geven. Docenten geven geen antwoorden, maar stellen vragen. Het proces is belangrijker dan het doel en ook fout is goed, als je er maar van leert. Iemand met een growth mindset leert al doende en raakt nooit uitgeleerd. In het programma gaat het niet zozeer om de intelligentie, maar vooral om de motivatie, om de drive.

Vraaggestuurd coachen

Tijdens de laatste sessie op donderdag 20 april ontvingen de studenten een certificaat en werd de pilot geëvalueerd. Zowel studenten als docenten zijn enthousiast over het Excellentieprogramma. ‘Het programma is zorgvuldig voorbereid en goed gefaciliteerd’, zegt Tom Schurink (foto rechts), docent op Menso Alting. ‘We hebben met elkaar de ruimte gekregen om iets wat heel complex is op een natuurlijke manier te doorlopen. Voor ons is het ook nieuw. Het is heel anders dan lesgeven.’

Jeannette Geertsma, docent Gezond & Wel (foto links) in Zwolle was blij verrast tijdens de Innovatiedag toen de excellentiestudenten aan het woord kwamen. ‘Ze vertelden dat ze zoveel samenvattend geleerd hadden en dat ze hadden genoten. Andere docenten vroegen ons wat ze moesten doen om dat te bereiken. Het gaat dus om het vraaggestuurd begeleiden: geen vragen beantwoorden, maar ze stellen. Dat is wel lastig als je 30, 35 mensen in de klas hebt.’ 

Anders leren

Tijdens het project werden studenten zich bewuster van hun eigen kunnen. ‘We hebben ze een denkwijze leren ontwikkelen waar ze in iedere setting wat aan hebben’, legt docent Judith Tjokrotaroeno (foto rechts) van Gezond & Wel uit. ‘Waarbij ze hun positieve kwaliteiten inzetten en de negatieve, remmende factoren aan de kant zetten. Ook leerden ze anders kijken: niet (alleen) naar het doel, maar juist ook naar het proces.’

Een vraag als antwoord

De studenten zijn stuk voor stuk blij dat ze aan het programma hebben deelgenomen. ‘Mijn leerdoel is omgaan met onduidelijkheid’, vertelt student Tom Sjoerd van de Hee (Junior Accountmanager, foto links). ‘In het begin was het voor mij wel frustrerend. Je krijgt een opdracht en als je dan wat vraagt, krijg je een vraag als antwoord. Het werkt wel. Je ontwikkelt een stukje zelfstandigheid, het zorgt ervoor dat je zelf gewoon aan het werk gaat.’

Student Marriët Tuin (Veiligheid & Vakmanschap, foto rechts) vond het leerzaam. ‘Vroeger durfde ik in een groep niet mijn mening te geven, nu gaat het me veel makkelijker af: gewoon doen, niet bang zijn.’

Melanie Hofmeijer (Toerisme) vervolgt: ‘Je bent hier vrijwillig, je bent gemotiveerd. Je wordt er niet op aangekeken als je meer wilt, als je je verbeteren wilt. Je kunt het hier anders proberen dan je normaal doet.’

‘Jammer dat het voorbij is’

Ook student Niels Kreijkes (Junior Accountmanager, foto onder) kan het programma aanbevelen. ‘Je moet wel heel erg willen en openstaan voor het onbekende. Bezig willen zijn met dat waar je misschien minder goed in bent. En de kansen willen zien die een ander je biedt. Feedback is geen kritiek, maar een kans.

Je krijgt weinig antwoorden, maar de docenten sturen wel, waardoor je zélf de antwoorden ontdekt. Daardoor kom je veel verder. Heel mooi vond ik dat.’ ‘Je ontdekt hoe je leert en denkt’, vult Tom Sjoerd aan. ‘Het was een goede ervaring. Jammer dat het voorbij is.’

Het Excellentieprogramma is onderdeel van de regeling kwaliteitsafspraken mbo; het ministerie van OC&W stelt middelen beschikbaar. Na de pilot gaat het programma in het schooljaar 2017-2018 van start met waarschijnlijk zo’n honderd studenten.

Meer weten? Stuur dan een e-mail naar de projectleiders:

Bart van den Bosch: bvandenbosch@landstede.nl
Petra Bleijenburg: pbleijenburg@landstede.nl 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8