Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 8 | Archief 2015 - 2019

Voorzitter JOB: ‘Mbo’ers moeten worden gezien als volwaardige studenten’

Roosmarijn Dam is derdejaars student Allround Schoonheidsspecialist bij Landstede MBO in Zwolle en voorzitter van de mbo-belangenvereniging JOB (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs).

Hoe zien jouw dagen eruit?
‘Gisterochtend moest ik bij het ministerie van OCW zijn, daarna in Utrecht om foto’s te laten maken voor dit interview, vervolgens ging ik naar de fysio en naar huis om te eten. ’s Avonds had ik nog een acnéles op school. Ik sliep thuis, wat niet vaak gebeurt. Nu heb ik het interview, straks ga ik bezig met het regeerakkoord, waar ik net ook over gepraat heb met medewerkers van JOB. Daarna  heb ik nog een bestuursvergadering en ik moet nog een interview uitwerken voor een magazine dat wij zelf maken.

Ik loop acht uur per week stage en ga vijf uur per week naar school, de rest is voor JOB. Doordat ik zelf nog in de klas kom, houd ik voeling met de praktijk. Bestuursleden in het hoger onderwijs krijgen een heel jaar vrijstelling van school, zij praten echt alleen nog maar met bestuurders en politici.’

Bij JOB is differentiatie een speerpunt van je, wat wil je bereiken?
‘Differentiatie is doen wat je wilt doen, waar je goed in bent en geholpen worden waar je niet zo goed in bent. Zo word je dus altijd uitgedaagd en blijft naar school gaan leuk. Stel je voor dat je supergoed bent in Engels, maar niet zo goed in rekenen, dan moet je Engels op een hoger niveau kunnen afronden en meer lessen in rekenen kunnen krijgen. Het hele lesprogramma is dan op jou aangepast. Dit geldt ook voor praktijkvakken en andere theorie. Of voor extra’s, zoals in mijn geval mijn werk voor JOB.’

Hoe wil je meer differentiatie in het onderwijs bereiken?
‘Dat is erg lastig, want we moeten dit met het Ministerie van Onderwijs (OCW) en met bijvoorbeeld de MBO Raad regelen. We gaan in overleg en uiteindelijk komen we tot een compromis.’

Komt jouw drijfveer voort uit eigen ervaring?
‘Ja, toen ik na twee jaar Engels op hbo-niveau weer Engels kreeg op het mbo, zat ik al boven het examenniveau. Toch moest ik de lessen volgen. Ik zag dat klasgenoten met al een mbo-diploma ook geen Engels op een hoger niveau mochten doen. Dat vond ik ontzettend frustrerend.’

 “Ik heb het gevoel dat ik tegenover familie moet bewijzen dat het mbo goed is

Verwacht je dat je iets kunt bewerkstelligen?
‘Bij de politiek duurt het allemaal best lang. Het bestuur van vijf jaar geleden heeft zich ingezet voor een OV-kaart voor minderjarige studenten. Die was er vorig jaar pas. Nu zijn we al anderhalf jaar bezig voor betere LOB-lessen (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding). We hopen in december eindelijk een voorstel te kunnen indienen. Hopelijk zijn die verbeterde LOB-lessen dan over vier jaar ingevoerd. We bereiken wel dingen, het duurt gewoon even.’

Wat bedoel je precies met verbeterde LOB-lessen?
‘Lessen waarin je leert wat je later wil doen en hoe je dit moet bereiken. Ook zou je elke keer een soort terugkoppeling moeten krijgen van "als je dit interessant vindt, kun je deze studie doen of dit beroep uitoefenen". Bij mijn eigen opleiding hadden we bijvoorbeeld celleer, een soort van biologie, maar er werd tijdens de les niet verteld hoe je daar meer over kunt leren of welk werk je kunt doen als je het interessant vindt.’

Vind je dat elke student zijn mening mag geven?
‘Ik denk dat het zeker goed is als studenten kunnen meedenken over wat ze willen leren, maar ik denk niet dat elke student kán zeggen wat hij wil of moet leren. Docenten en schoolbesturen moeten de mogelijkheid bieden laagdrempelig mee te denken over het beleid dat op school gevoerd wordt. Niet elke student zal beleidsstukken lezen of een mening hebben over de meerjarenbegroting van de school, maar álle studenten kunnen zeggen of hun docenten goed zijn, of de kantine genoeg zitplaatsen heeft, of de school meer geld uit moet geven aan ICT of aan professionalisering van docenten.’

Het mbo heeft niet altijd een goed imago. Kreeg jij negatieve reacties toen je van het hbo naar het mbo overstapte?
‘Ja, ik ben een vriend kwijtgeraakt omdat hij zo negatief deed. Toen realiseerde ik me hoe slecht het gesteld is met het mbo. Dat is ook wel een goede motivatie geweest om hier te gaan zitten. Ik heb zelf ook het gevoel dat ik tegenover familie moet bewijzen dat het mbo goed is.’

 “Met skillswedstrijden kun je heel goed zien wat voor toppers mbo’ers eigenlijk zijn”

Wat zou er aan het imago van het mbo moeten gebeuren om het te verbeteren?
‘Dat is een speerpunt voor ons als bestuur. Het is ook een uitdaging om te achterhalen waar dat slechte imago vandaan komt en hoe we zorgen dat dat verbetert. We willen mensen ervan bewust maken dat ze veel met mbo’ers te maken hebben. Dat mbo’ers veel meer zijn en kunnen dan wat soms gedacht wordt. Vooroordelen en discriminatie zitten er bij veel mensen ingebakken. Het is lastig om dat te veranderen.’

 

Hoe zou een school of docent daaraan kunnen bijdragen?
‘Met ‘uitblinkers’ of skills wedstrijden kun je goed zien welke supergoede kennis je opdoet op het mbo en wat een toppers het eigenlijk zijn. Als je wilt dat mbo-studenten trots zijn op het feit dat ze mbo-studenten zijn, moeten de mensen om hen heen deze jongeren zien als volwaardige studenten.’

Er moet een cultuur gecreëerd worden waarin het oké is om een mening te hebben.”

Weten studenten JOB te vinden?
‘Ja, we worden nu steeds bekender. We hebben een klachtenlijn en krijgen soms de hele dag telefoontjes. We hebben nu ook de JOB-Monitor. Die is bekend, hij wordt ook vaak ingevuld. Ik heb wel het gevoel dat er nog veel studenten zijn met klachten, maar de situatie accepteren zoals het is, terwijl wij er iets aan konden doen.’

Wat zouden de scholen daarin kunnen betekenen?
‘Vaker aan studenten vragen wat ze van iets vinden. Of ze dat nou via een Studentenraad doen of rechtstreeks aan studenten vragen, dat maakt niet uit. Er moet een cultuur gecreëerd worden waarin het oké is om een mening te hebben. Voor klachten die studenten hebben, zou elke school een onafhankelijke ombudsman moeten hebben voor studenten.’

Hoe ziet jouw ideale school eruit?
‘Veel goede praktijklokalen. Docenten met veel praktijkervaring die het liefst één of twee dagen in hun vakgebied werken, zodat ze de praktijk meteen kunnen terugkoppelen. Studenten die weten dat ze hun mening mogen geven en dat daar iets mee gedaan wordt. Een verbinding tussen de opleidingen, bijvoorbeeld dat wanneer er iets binnen school moet gebeuren, zoals de kantine verzorgen, dat gedaan wordt door docenten en studenten zelf. Ook zou ik graag zien dat studenten alleen lesgeld betalen en dat school andere zaken, zoals een messenset of kappersscharen, betaalt. Verder wil ik betere LOB-lessen en meer buitenlandstages.’

Zou je zelf iets binnen het onderwijs willen doen?
‘Ik zou het wel leuk vinden om les te geven, maar ik wil ook graag een groot schoonheidsinstituut met alles erop en eraan of heel misschien de politiek in. Ik vind bijna alles leuk.’

 Lees hier meer over JOB 

 

 

 

 




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8