Landstede Groep
   
Jaargang 4 | Editie 8 | Archief 2015 - 2019

Hoe een Boeing 747 landt bij Landstede MBO

De wens: twintig nieuwere vliegtuigstoelen voor het huidige praktijklokaal van de opleiding Luchtvaartdienstverlening aan de Fuchsiastraat in Zwolle. Het eindresultaat: een 6,20 meter brede en drie klaslokalen lange Boeing 747-400. Kortom, genoeg aanleiding voor een gesprek met de betrokken partijen over het waarom van deze Boeing van KLM, de manier waarop dit levensechte praktijklokaal werd gerealiseerd en de toegevoegde waarde voor de studenten.

Take-off: het idee

Jaap Streefkerk, docent Luchtvaartdienstverlening bij Landstede en contactpersoon bij KLM: ‘Vooraf had ik geen idee dat dat ene telefoontje naar KLM zoveel teweeg zou brengen. Ik zocht vervanging voor de twintig verouderde vliegtuigstoelen in onze mock-up, het op schaal nagebouwde deel van een vliegtuig waarin we lessen geven aan studenten van de opleiding Luchtvaartdienstverlening. 

Jaap Streefkerk

Tot mijn grote verbazing kon KLM me niet alleen aan de gewenste vliegtuigstoelen helpen, ze hadden zelfs een heel vliegtuig in de aanbieding. Ik kreeg een plattegrond van de ‘City of Atlanta’, een Boeing 747-400 die uit de roulatie werd gehaald. Op die plattegrond mocht ik aangeven welke delen van het vliegtuig ik wilde hebben. Ik voelde me natuurlijk als een kind in een speelgoedwinkel, maar ik begreep dat ik wel eerst even met de directie moest overleggen.’ 

 

Eerste tussenstop: draagvlak

Jan Dobben, eindverantwoordelijk directeur bij Landstede Vrij & Gastvrij: ‘Vanzelfsprekend zagen wij als directie onmiddellijk kansen. Er wordt van het beroepsonderwijs verwacht dat we de praktijk zo goed mogelijk benaderen, zodat onze studenten goed voorbereid de arbeidsmarkt betreden. Dat doen we via praktijkopdrachten en stages, maar een deel van de opleiding moeten we op school verzorgen.

Jan Dobben

En dan is het natuurlijk fantastisch als we een echt vliegtuig als leslokaal kunnen gebruiken. Het nut op onderwijsgebied was ook zeker aanwezig. Het bidbook dat Jaap Streefkerk had gemaakt, werd intern en gelukkig ook bij het College van Bestuur met veel enthousiasme ontvangen en vanaf dat moment was er eigenlijk geen weg meer terug. Er waren echter nog wel een paar uitdagingen op financieel en logistiek vlak.’ 

Tweede tussenstop: faciliteiten

Jan Loeffen, directeur Bedrijfsvoering: ‘Logischerwijs moest er ergens geld vandaan worden gehaald om de komst van de Boeing 747-400 te kunnen realiseren. Nadat we ook het College van Bestuur en de andere directies binnen Landstede van het nut van het vliegtuig hadden overtuigd, kregen we de financiële ruimte om het traject te starten. En dus restte alleen nog de zoektocht naar fysieke ruimte. Want waar zet je een Boeing 747-400 eigenlijk neer? 

Jan Loeffen

We hebben een eigen ‘cabin crew’ opgericht waar alle stakeholders deel van uitmaakten. Samen bedachten we in het begin de meest wilde ideeën. Zo wilden we de neus van het vliegtuig wel aan de buitengevel hangen en de Boeing op de tweede verdieping plaatsen. Maar beide ideeën bleken niet haalbaar. Bovendien delen wij het schoolgebouw met mbo Menso Alting. Gelukkig wilde ze meewerken door op de begane grond een paar klaslokalen op te schuiven. Nu hadden we dus een plekje, maar toen moest eigenlijk het echte werk nog beginnen.’

Derde tussenstop: realisatie

Carla Veeger, Regiocoördinator Facilitaire Dienstverlening: ‘Tijdens de zomervakantie zijn de klaslokalen gestript en aangepast, zodat de Boeing 747-400 daadwerkelijk in het gebouw paste. Een konvooi van vrachtwagens had vijf containers vol vliegtuigonderdelen van Spanje naar ons schoolgebouw aan de Fuchsiastraat in Zwolle gebracht.

Carla Veeger

Toen ik na mijn vakantie weer aan het werk ging, waren de containers al uitgepakt en stond de hele aula vol met in bubbeltjesplastic verpakte onderdelen. Samen met collega's en enkele medewerkers van Harmeling Interieurconcepten heb ik al deze onderdelen uitgepakt en toen kon het puzzelen beginnen. 

‘Dit is zo’n project waar je jaren later nog steeds over opschept’

Gelukkig kregen we van het College Airport in Amsterdam de tip om met de bagagebakken te beginnen, zodat de kern van de Boeing stond en we de rest daaromheen konden bouwen. Toen de constructie klaar was, kon installatiebedrijf Breman aan de slag met de elektronica. Dat had nog wel wat voeten in de aarde, aangezien de elektrische spanning in de lucht verschilt met de elektrische spanning op aarde. Vervolgens kreeg Breman zelfs de kolossale business-seats aan de praat. Ik ben dan ook supertrots op het eindresultaat. Dit is zo’n project waar je jaren later nog steeds over opschept.’ 

Vierde tussenstop: gulle gever

Cor Borawitz, programmamanager Engineering & Maintenance bij KLM: ‘Ik ben ook heel blij met dit eindresultaat. Ik heb zelf een opleiding aan de lagere technische school (LTS) gevolgd voordat ik bij KLM ging werken en daarom weet ik hoe belangrijk het is dat onderwijs aansluit op de praktijk. Ik zag dan ook meteen de mogelijkheden die de ‘City of Atlanta’ bood voor Landstede.

Cor Borawitz

Onze afdeling KLM E&M kocht dit vliegtuig van KLM NV om bepaalde onderdelen opnieuw te gebruiken voor onze huidige nog vliegende 747 vloot. En omdat we de rest toch niet gebruiken, kon het telefoontje vanuit Landstede niet op een beter moment komen. Landstede heeft nu een leslokaal waar studenten al vroeg in aanraking kunnen komen met de praktijk. In december wordt het luchthavenplein uitgebreid met detectiepoortjes en incheckbalies van Schiphol, zodat ook het hele proces van inchecken en security op een vliegveld kan worden gesimuleerd.’

Aankomst: de eindgebruiker

Gwen Timmermans

Gwen Timmermans, derdejaarsstudent Luchtvaartdienstverlening bij Landstede: ‘Deze Boeing 747 is prachtig. Het toestel is identiek aan een echt vliegtuig en ik kan het weten, want ik ben gisteren net komen terugvliegen van mijn hotel-stage in Londen. Het leuke is dat ik een bijzondere band heb met deze Boeing. Ik ben namelijk in Spanje geweest waar het vliegtuig werd ontmanteld (zie haar vlog onder dit artikel).

Op dat moment zag het toestel er een stuk minder mooi uit. Nu zie ik voor het eerst het eindresultaat en ik ben positief verrast. Naast de 78 stoelen in de Economy Class staan er ook nog eens 15 stoelen in de World-Businessclass. Naar mijn mening vormt het vliegtuig zeker een toegevoegde waarde voor de opleiding. Het is namelijk heel belangrijk dat je les krijgt in een realistische praktijkruimte. Omdat je het gevoel hebt dat je in een echt vliegtuig zit, ben je serieuzer tijdens het oefenen voor je toekomstige rol als steward of stewardess. En dat is precies het doel van deze Boeing 747!




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9