Landstede Groep
   
Jaargang 4 | Editie 8 | Edities

Robotica onderwijs: ‘Wij hebben onze docent dingen aangeleerd’

In Harderwijk pakt het onderwijs robotica structureel op. Ook in het mbo: daar heeft Landstede MBO sinds 2017 FieldlabIR dat opleidingen in robotica ontwikkelt.

Gert-Jan Evertse is kaderdocent Machinebouw mechatronica bij Landstede MBO in Harderwijk. ‘Onze studenten denken nog vaak dat robotica ver van hen afstaat. Ze hebben er geen affiniteit mee. Maar als je er niets van weet, dan doe je er ook niks mee. Terwijl het bedrijfsleven mensen met roboticakennis hard nodig heeft.’

Om leerlingen en studenten te motiveren is LEGO Mindstorms een prima middel, zegt Gert-Jan. Net als de module VMBOTS, waarbij bovenbouwleerlingen van het Morgen College kennismaken met industriële robotica. ‘Het is een opstap naar het werken met industriële robots.’ 

Aan de slag met vragen van bedrijven

Om leerlingen en studenten te laten kennismaken met robotica, heeft Harderwijk sinds 2017 FieldlabIR, waarbij ‘IR’ staat voor ‘Industrial Robotics’. Het is een samenwerking van diverse partners, waaronder regionale bedrijven en de onderwijsinstellingen Morgen College, Landstede MBO, Deltion College en Hogeschool Windesheim. Het FieldlabIR zit op het industrieterrein bij AWL Techniek, het bedrijf dat het initiatief nam voor het lab omdat het geen geschikt personeel kon vinden.🎅

Gert-Jan: ‘Binnen FieldlabIR ontwikkelen wij roboticaonderwijs voor mbo en hbo. Bedrijven komen met vragen en daar kunnen de studenten dan mee aan de slag. Zij maken bijvoorbeeld testopstellingen en kijken of een idee werkt.’

‘Robotica is geen kunstje’

In de ruime, rumoerige productiehal van AWL staan grote robots van diverse leveranciers. ‘Dat is bijzonder’, zegt Gert-Jan, ‘als school heb je normaal gesproken misschien maar budget voor één robot.’ Terwijl het volgens hem juist belangrijk is om met meerdere merken ervaring op te doen: ‘Elke robot heeft zijn eigen functionaliteiten en aansturing. Dat is tegelijk ook onze grootste uitdaging: robotica is geen kunstje dat je even aanleert.’

De niveau 4-student Middenkader Engineering Yannick Hagenbeek merkte dat ook: ‘Het lastige is dat de Fanuk, een robot met felgele kappen en snelle bewegingen, een vrij groot bedieningspaneel heeft en oneindig veel kan. Je moet alles dus stap voor stap leren en alle gemaakte keuzes onthouden. De robot geeft ook vaak errors en die moet je dan uitzoeken.’

Yannick deed met zestien medestudenten mee aan een pilot als voorbereiding op Industriële robotica, een mbo-keuzedeel dat studenten van technische mbo-opleidingen vanaf dit schooljaar kunnen kiezen.

Medestudent Wesly Venema, die ook meedeed aan de pilot, vond ‘zijn’ robot vrij gemakkelijk te programmeren. Hij is geïnteresseerd in techniek en hoe iets werkt: zo ontwierp hij buiten de pilot om een 3D-printer voor een bedrijfsproject. ‘De printer op school was niet super, dus toen heb ik deze samen met een medestudent zo omgebouwd dat hij wel goed werkt.’

In FieldlabIR programmeerde Wesly met twee andere studenten een bibberspiraal. Toen deze werkte, maakte zijn groepje er zelf een. Nadat Yannick samen met twee medestudenten ‘hun’ robot - onder begeleiding van een medewerker van de leverancier - in beweging had, lieten ze de robot met een stift het woord “AWL” schrijven.

Tijdens de pilot leerden de studenten elke donderdag de basis van het programmeren en het besturen van industriële robots. Daarna ontwierpen en maakten ze zelf een programma. Gert-Jan licht toe: ‘Dat is nodig om te snappen hoe een programma werkt.’

‘Wij hebben onze docent dingen aangeleerd’

Voor de docenten was het niet altijd makkelijk. ‘Wij hebben onze docent dingen aangeleerd’, zegt Wesly. Daar wordt volgens Gert-Jan nu druk aan gewerkt. ‘AWL weet veel van twee merken, vanuit Landstede MBO volg ik met een Landstede MBO-collega, en de projectleider van Deltion voor het keuzedeel, trainingen bij de andere twee merken waarop we focussen. Onderling gaan we als onderwijsinstellingen ook kennis uitwisselen.’

Het mbo-keuzedeel is een combinatie van e-learning en leren in de praktijk in FieldlabIR en valt onder de nieuwe niveau 4-opleiding Technicus Mechatronica Systemen. Gert-Jan: ‘De module die we daarvoor ontwikkelen is bedoeld voor tweedejaars. Daarnaast is er voor hbo’ers zonder technische achtergrond een Associate degree traject: een module op hbo-niveau waarbij ze versneld industriële roboticavaardigheden leren.’ 

‘Je moet als engineer breed opgeleid zijn’

Studenten die de module succesvol afsluiten, krijgen een wereldwijd erkend certificaat. Dat heeft zijn voordelen, net als de opgedane ervaring, vindt Wesly. ‘Stel, ik solliciteer ergens waar ze met KUKA-robots werken, dan heb ik een kleine voorsprong. Bovendien moet je als engineer, zeker nu met al die robotica, breed opgeleid zijn.’

Of ze in de toekomst verder willen in robotica? Nee, dat niet per se. Student Jelmer Wijnja: ‘Mijn interesse ligt meer bij productontwikkeling en dan heb je het vaak over enkele stuks.’ Dat ze de kans kregen om iets met robots te doen, vond hij leuk. Dat is ook wat Gert-Jan is bijgebleven: ‘Je zag dat ze genoten. Dat is gaaf. Ze zijn toch even - letterlijk - in een andere wereld.’




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11