Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 9 | Archief 2015 - 2019
< >

Studenten nemen school over tijdens ouderavond

Van klaslokaal naar theater en geen rondleiding meer, maar actieve workshops. Van a tot z georganiseerd en uitgevoerd door studenten. De niveau 2-opleiding Dienstverlening in Zwolle gooide de jaarlijkse informatiebijeenkomst voor familie en vrienden dit jaar over een andere boeg. Het werd een LWP (leerwerkprestatie) voor de eerstejaars studenten. Ze namen de school aan het Dokterspad over.

Mandy en twee van haar medestudenten tillen de 11-jarige Desteney in de tillift omhoog. Het meisje ondergaat het gelaten, terwijl haar vader en broertje geïnteresseerd toekijken. Ze zijn bij de workshop Skills. Tijdens deze workshop laten studenten zien wat ze zoal leren in het skillslab.

Naast omgaan met de tillift is er aandacht voor zorgtechnologie. Zoals de interactieve robotzeehond Paro die bij dementerenden wordt ingezet. Onweerstaanbaar is hij met zijn grote zwarte, knipperende ogen.

Niet verwacht

Mandy vond de tillift best spannend: ‘Je bent ineens in iemands intieme zone, willen mensen dan nog wel meewerken? Niet alleen ik, ook de mensen die toekeken hadden niet verwacht dat de tillift zo intiem zou zijn voor gehandicapten en ouderen.’

Gerrie van Dijk, een van de ouders, werkt al 35 jaar in de zorg. Ze tipt de studenten dat ze wat meer moeten zeggen: ‘Vertel de cliënt wat je gaat doen. En laat hem dat wat hij zelf nog kan, zelf doen. Maar’, relativeert ze, ‘dat moeten ze nog leren, dat is logisch. Ze hebben nog maar twee praktijklessen gehad.’ Leuk vinden ze het wel. ‘Dat kon je zien, dat straalden ze uit’, constateert Annelies Los, moeder van Emma.

Meer zicht op profiel en doelgroep

De avond was ruim een half uur daarvoor begonnen. Iedereen was gastvrij ontvangen, de studenten deelden programma’s uit en verwezen mensen naar de garderobe en de koffie en thee met - door de studenten zelfgebakken - appelgebakjes.

De studenten sluiten met ‘Rule the school’, zoals deze LWP heet, de eerste periode (tien weken) van de opleiding af. Door deze LWP krijgen ze  meer zicht op het profiel dat ze willen kiezen en de doelgroepen waarmee ze willen werken. Daarnaast ervaren ze wat een dienstverlener in de praktijk doet: onder andere ruimtes klaarzetten, voorraadbeheer en cateringwerkzaamheden.

Ludieke manier

Eenmaal in het theater werd docent presentatie Jaap de Vries, met euphonium, door de studenten het podium afgebonjourd, want: ‘We rule the school!’. Op een ludieke manier presenteerden vier studenten het door hen bedachte programma - vier workshops van vijftien minuten - aan het publiek. Met een filmpje liet een andere student zien hoe haar schooldag eruitziet. Daarna loodsten de vier studenten ieder een groep vakkundig langs de workshops. 

Uitdaging en Veiligheid

Het door studenten laten organiseren en uitvoeren van de infobijeenkomst is een verdere uitwerking van de Landstede-LWP ‘Informatiebijeenkomst’. Jaap de Vries licht toe: ‘Willen we echte dienstverleners zijn, dan moeten we de stoute schoenen aantrekken en groter denken. Dus buiten de klaslokalen, waarbij de studenten de school overnemen en wij hen met de handen op de rug coachen.’ 

De in totaal zestig studenten bedachten samen de thema’s van de workshops: Opleidingsbeeld (vertaald naar een quiz met Landstede-afkortingen), Skills (beroepsvaardigheden demonstreren),  Beroepsbeeld (de kennis van ouders testen aan de hand van vragen over de beroepen) en Activiteiten (trefbal in de gymzaal en fotomemory: ontdek welke babyfoto bij welke student hoort). 

Studenten schreven zich vervolgens in voor een van deze workshops of kozen voor een van de twee andere groepen: Presenteren of Catering. Daarnaast kozen ze tussen Uitdaging (‘ik wil iets nieuws leren’) en Veiligheid (‘wat kan ik al goed’).

‘Geloof in jezelf’

Gayer koos de cateringgroep. Voor hem is de praktijkopdracht nog een extra uitdaging: hij is doof. Maar alles ging goed: ‘Ik was parkeerwacht en wees met de lamp de parkeerplek aan. Een medestudent praatte met de bezoekers. Daarna heb ik binnen meegeholpen.’ Tijdens de lessen op school heeft Gayer een tolk en communiceert met zijn mobiel. 

Jasmijn heette iedereen welkom in het theater en begeleidde een groep naar de workshops. ‘Ik sta liever hier voor 250 onbekenden, dan voor mijn eigen familie. Die ken je en zij kennen jou.’ Dat alleen haar vriend er was, vond ze dus wel fijn. Toch twijfelde ze vooraf of ze het wel kon: ‘Maar ik heb nu gezien dat het goed ging. Dat heb ik er dan ook van geleerd: geloof in wat je zelf kan.’

‘Waar ik bij eerdere LWP’s merkte dat studenten pas de avond zelf enthousiast worden, zag ik nu in de voorbereiding al veel betrokkenheid’, constateert Jaap. ‘De studenten werkten onderling goed samen. Want dat leren ze met zo’n opdracht ook: hoe ga je met elkaar om, wat doe je als iets niet lekker loopt?’ Ze moesten ook samenwerken met de cateringmensen en de conciërges. Voor hen was het ook wennen om werk uit handen te geven.’ Mandy zou graag weer opdrachten als deze doen. Wel zou ze zich graag beter voorbereiden: ‘Met wat meer lessen kan ik alles beter overbrengen.’

Zelfverzekerd

Voor de studenten is de infobijeenkomst de ultieme proef, de ouders zien hun kinderen shinen. Hun zelfvertrouwen groeit. Annelies’ dochter Emma schonk drinken in. Ze ziet haar dochter veranderen, ook door haar werk bij de Mc Donalds: ‘Wat ze eerst eng en moeilijk vond, omgaan met klanten bijvoorbeeld, gaat haar nu heel makkelijk af. Op zo’n avond zie je dat, ze heeft er plezier in.’ Ook Gerrie is trots: ‘Brenda is eigenlijk een heel verlegen meisje. Maar nu zag ik een heel andere kant. Ze hield de boel in de gaten en liep zelfverzekerd rond.’

‘Gezellig en goed georganiseerd’

Jolanda Schuurman, moeder van Alysha, vindt de gekozen opzet leuk: ‘Het is een keer wat anders, zo in het theater. Doordat je er als ouders bij betrokken wordt en zelf meedoet, blijft naar mijn idee de informatie beter hangen.’ Gerrie beaamt dat: ‘Het was een gezellige, ontspannen en goed georganiseerde avond. Fijn om eens even een kijkje op school te nemen, zo krijg je meer een beeld van wat ze doen.’ Annelies is lovend over de uitnodiging die ze vooraf kreeg. ‘Die was enthousiast en uitnodigend.’

De ‘waarom’-vraag

De ouders hebben ook een aantal tips: laat de studenten zichzelf (nog) meer voorstellen en vertellen over wat ze willen worden, zeg wat meer over de stage en beantwoord de ‘waarom’-vraag beter: ‘waarom laat je mij dit zien’ en ‘waarom is beweging noodzakelijk’ bijvoorbeeld. En: meer tijd om met andere ouders te spreken. Jaap begrijpt dat. ‘Zoiets moet groeien.’ Het is de bedoeling dat de studenten ook breder worden ingezet. ‘Dat ze bij andere opleidingen meehelpen in de catering of bij het klaarmaken van een ruimte bij bijvoorbeeld een Open Huis of bij diplomeringen. Dat zou mooi zijn!’ 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10