Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 2 | Archief 2015 - 2019

Vak Nederlands te saai? Zet Louis van Gaal in

Na een recente column van schrijver Christiaan Weijts in NRC barstte de discussie over het vak Nederlands los. ‘Leerlingen op middelbare scholen vinden het vak Nederlands saai, vaag en betekenisloos’, aldus de NOS. Andere media volgden. ZinMag stelt een aantal docenten Nederlands de vraag: Hoe saai is het vak Nederlands eigenlijk?

Bea Dekker, docent Nederlands op het Meander College dacht: Daar gaan we weer. Moeten we zeker weer veranderen?, toen ze las welke discussie er gaande was. Ik geef al lang les. Het is verandering op verandering… Aan de andere kant zijn de examens van het vmbo weinig anders dan die van de mavo, twintig jaar geleden. Die toetsing is saai; bestaat uit teksten waarbij leerlingen na het lezen van drie zinnen afhaken.

De inhoud van het lesmateriaal mag best wat meer aansluiten bij de jeugd van tegenwoordig, die nu eenmaal niet graag leest. Zo laat ik leerlingen nieuwsberichten lezen en ontleden die ze zelf selecteren. Hou je van voetbal dan lees je over Louis van Gaal. De laatste tijd zijn we een paar keer bezig geweest met nieuwsberichten over vluchtelingen, zo haak ik aan bij de actualiteit. Dat zou ik veel meer willen doen, maar die ruimte is er niet. Zeker in de bovenbouw werk ik veelal toe naar toetsmomenten.

Creatief schrijven

Mariël van der Snel, docent Nederlands op het Thomas a Kempis College, deelt die mening: ‘Vooral in de bovenbouwklassen is te zien dat het vak Nederlands noodgedwongen, vanwege de afrekening op het eindexamen, teruggebracht is tot heel veel lezen. Tekst verklaren tot je een ons weegt. Geen wonder dat leerlingen Nederlands zien als “veel van hetzelfde”.

Zonde, want het vak kent ook zoveel andere (leuke) kanten. Creatief schrijven bijvoorbeeld, waarbij leerlingen vol trots en met glimmende ogen naar me toekomen om een door henzelf geschreven verhaal te laten lezen. Gelukkig is er een simpele oplossing: Onderzoek aan de Universiteit van Utrecht wijst uit dat creatief schrijven bijdraagt aan het leesbegrip en de verhaalwaardering. Het zorgt, naast plezier, voor een effectieve aanvulling op het onderwijs, omdat het de leesvaardigheid verbetert. Dus combineer lezen en schrijven, dan wordt het vak leuker en beklijft het beter.’

Leuk leuk leuk

Paula Veldman, docent Nederlands op JenaXL: Nederlands saai? Ik herken dat beeld niet. Wel dat alles tegenwoordig drie keer leuk moet zijn. Leuk leuk leuk. Soms moet je gewoon dingen leren, dus ook spelling en grammatica.

Ik heb binnen mijn lesuren genoeg ruimte om de kennis van het vak op diverse manieren over te brengen. Mogelijk heeft dat te maken met de school waar ik lesgeef, de onderwijsvormen van JenaXL. Wij beginnen iedere dag met een gesprek in de kring, dan komen gespreksvaardigheden aan bod. Leerlingen presenteren veel van wat ze doen en maken. Dus met de presentatievaardigheden zit het ook wel goed. Daar hebben we geen boek voor nodig. 

Differentiëren

Soms moet je zelf ook gewoon creatief zijn in de onderwijsvormen die je inzet. Als ik een leerling heb die iets heel goed kan, dan vraag ik of hij het aan de klas wil uitleggen. Het enige waar het nog wel eens botst, is het feit dat de onderwijsinspectie je dwingt om de hele kas over één kam te scheren, zeker in de bovenbouw. Iedereen moet aan dezelfde eisen voldoen. Ik zou wel meer willen differentiëren, leerlingen op hun eigen niveau bedienen.’ 

 

Relevante Links:

 

 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9