Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 2 | Archief 2015 - 2019
Evenement

VO-studiedag: van dyslexie tot mindfulness

Elkaar ontmoeten, kennis delen en nieuwe inzichten opdoen. Zo’n zevenhonderd docenten komen dinsdag 15 maart naar de VO-studiedag in Zwolle. Thema is ‘Teacher leadership’, oftewel docent leiderschap. ‘Wil je beter onderwijs, dan begint dat bij de docent’, zegt Marlous Siemelink, directeur VO bij Landstede Groep.

De VO-studiedag is bedoeld voor docenten van voortgezet onderwijsscholen van de Landstede Groep en vindt voor de derde keer plaats. ‘Het is een dag waar docenten elkaar meenemen in een project of concept waar ze in het klaslokaal of de vakgroep mee bezig zijn’, zegt Marlous enthousiast.

‘Maar het kan ook gaan om een ontwikkeling binnen school waar ze trots op zijn’, vult Gerdien Pastink aan, eveneens directeur VO. Samen met Marlous leidt ze de projectgroep die de studiedag namens alle vo-scholen van de Landstede Groep organiseert.

Docent in zijn kracht zetten

Het thema ‘Teacher leadership’ is bewust gekozen. ‘Kwaliteit van onderwijs begint bij de docent. Die moet goede lessen geven om kinderen verder te helpen’, zegt Gerdien. ‘Maar hoe geven we de docent de professionele ruimte die hij daarvoor nodig heeft, wat moeten we als organisatie daarvoor doen? Met dit thema zetten we de docent in zijn kracht, helpen hem zijn eigen ontwikkeling en de groep waaraan hij lesgeeft te leiden.’

Marlous: ‘Het thema sluit ook aan bij landelijke ontwikkelingen en de Landstede-strategie waarin het ontwikkelen van professionele leergemeenschappen een belangrijke plek inneemt. Binnen die gemeenschappen geeft de docent als vakexpert, mentor of coach het onderwijs vorm.’

Van dyslexie tot mindfulness

De studiedag is volgens Marlous bij uitstek een dag waar docenten elkaar inspireren en motiveren. Dat begint ‘s ochtends meteen al, in Theater De Spiegel, met twee gastsprekers die alles weten over docenten en professionaliseren.

Dat beide sprekers wat teweeg brengen bij de aanwezigen, staat vast voor Gerdien en Marlous. ‘Beiden zijn goede sprekers, ze maken wat bij je los.’ Voor docenten die daarover willen doorpraten, zijn er ‘s middags op het Thomas a Kempis College verwerkingsworkshops. ‘Met elkaar heb je het over de presentaties en kom je mogelijk tot nieuwe inzichten’, zegt Marlous.

Elke docent kiest twee workshops; in totaal staan er zo’n zestig workshops op het programma. Elke vo-school levert er zeven tot negen, insteek is ontmoeten, kennisdelen en inspireren. Workshopleiders zijn collega-docenten. Gerdien: ‘Het aanbod is heel divers, naast verwerkingsworkshops zijn er atelierworkshops waar deelnemers actief aan de slag gaan, denk aan een workshop mindfulness.’

Docenten-delen-shops

De derde variant zijn de docenten-delen-shops waarin informatie delen centraal staat. Marlous vertelt: ‘Onderwerpen zijn bijvoorbeeld het leren met iPads waar een aantal scholen mee experimenteert, of projecten rond dyslexie en de Equip-trainingen. Een ander voorbeeld: de Talent in Zicht-projecten die er op verschillende scholen zijn voor de onderbouw. Hierbij helpen we vmbo-leerlingen ontdekken waar ze wel en niet goed in zijn, wat hun talenten zijn zodat ze de juiste keuzes maken voor wat betreft hun schoolcarrière.’

‘En in 3havo/vwo draait een pilot rond profielkeuze’, vult Gerdien aan. ‘Te vaak nekt het leerlingen wanneer ze energie moeten blijven steken in vakken die ze laten vallen. Door hun energie na de profielkeuze anders te verdelen, kunnen ze zich vooral richten op de gekozen vakken. In een workshop deelt de betrokken docent de opgedane ervaringen.’

Marlous: ‘Voor het krijgen van feedback zijn de workshops ook handig. Om een project verder te brengen, maar ook om de docent te ondersteunen. “Ben ik een goede coach als ik het zo doe?" is bijvoorbeeld een vraag waar deelnemers met elkaar over kunnen nadenken.’ 

Registerleraar.nl

Tijdens de studiedag zijn er ook medewerkers aanwezig van Registerleraar.nl, het beroepsregister voor leraren. Marlous: ‘Wie dat wil kan meer informatie krijgen of zich meteen registreren. Dat laatste vinden wij belangrijk: het staat voor professionaliteit en kwaliteit.’ De ambassadeurs van het register geven ook twee workshops.




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9