Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 4 | Archief 2015 - 2019

Redactioneel: Onderwijs leeft

ZinMag is één jaar geworden! Groot feest? Nee, dat niet. We zijn nog maar een jaar, dus piepjong eigenlijk. Maar wel goed om er even bij stil te staan.

Ondanks dat ik wist wat er in dit eerste jaar moest gaan gebeuren, was het ook een jaar van uitproberen, bijsturen en bijschaven. Ik nam een abonnement op een vakblad en begon berichtgeving over onderwijs extra goed bij te houden.

Nu werd pas goed zichtbaar hoe ontzettend veel er over onderwijs wordt gepubliceerd, vooral ook buiten de vakbladen. En ook buiten Nederland. Er komt veel uit Vlaanderen. En uit Engeland, waar bijvoorbeeld ook een hoge uitval onder jonge docenten is, terwijl het onderwijssysteem daar anders in elkaar steekt.

Zoveel discussies, onderzoeken en publicaties is misschien helemaal niet zo verrassend. Iedereen ziet het belang van goed onderwijs in. Onder druk van economie, technologie, politiek, ouders, leerlingen, bestuur en docenten worden aanpassingen gevraagd en voorzetten gedaan. Daar komt waarschijnlijk geen eind aan. Voor mij is dat het bewijs dat onderwijs leeft. 

Technologie en de docent zelf zullen misschien los van alle discussies en het beleid, onderwijs definitief een andere richting geven. Zoals bij muziek: van live optreden naar radio, lp, cd, streamingdienst en weer live optreden. Er is geen sector die niet te maken heeft met technologische veranderingen waardoor het spel anders gespeeld gaat worden. 

Onderwijs is natuurlijk wat anders dan muziek, complexer. Het is geen product, het gaat om mensen. Maar toch: de beweging en de wens gaan richting kleinschalig, lokaal, maatwerk en meer autonomie, mét behulp van technologie. En technologie kan leren sneller, uitdagender en misschien ook goedkoper maken. Ik ben benieuwd waar we over een jaar staan.

Ter informatie: De in de vorige editie aangekondigde podcast over gamification verschijnt in de volgende editie.




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10