Landstede Groep
   
Jaargang 1 | Editie 4 | Archief 2015 - 2019
Thema Passend Onderwijs

Eline Noort: ‘Gedrevenheid komt van binnenuit’

Al op de pabo koos Eline voor de specialisatie Speciaal Onderwijs. Een interview met een positief kritische aanpakker. ‘Passend Onderwijs leeft voor mij.'

Hoe bevalt je baan?
‘Het wordt nog elke dag boeiender, dus voldoende uitdagingen. Ik ben nu projectleider van het project Passend Onderwijs. Het is mijn taak om de eenheden met raad en daad bij te staan bij het vormgeven van de extra begeleiding op de locaties. Daarnaast zoek ik de verbinding tussen alle aspecten die te maken hebben met Passend Onderwijs en tussen alle betrokkenen die zich hier dagelijks voor inzetten.

Het doel is dat alle studenten het onderwijs en de begeleiding krijgen die ze nodig hebben om hun opleiding bij Landstede zo succesvol mogelijk te doorlopen en zo een plek in de maatschappij vinden. In deze nieuwe functie is het fijn dat ik onbevangen kan zijn. Omdat ik nieuw ben, kan ik open vragen stellen en er zo achter komen hoe dingen hier werken en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.’

Wat heb jij met Passend Onderwijs?
‘Het onderwerp en de doelgroep hebben me altijd na aan het hart gelegen. Al tijdens mijn studie op de Pabo koos ik voor de specialisatie Speciaal Onderwijs. Sommige mensen moeten meer hobbels nemen dan anderen om hetzelfde te bereiken. Ik wil hen graag ondersteunen en bij studenten hun aanwezige kracht aanboren. Het gaat mij erom dat ik mensen in beweging krijg. Ik denk dat het gewoon in mijn karakter zit.’

Hoe zou je je karakter omschrijven?
‘Ik ben kritisch positief, houd van aanpakken en vind het mooi wanneer anderen zich ook hard inzetten om een doel te bereiken. Ook ben ik enthousiast. Als een onderwerp me echt raakt, kun je dat zien in mijn ogen. En ik ben realistisch. Ik realiseer me dat niet alles kan en dat niet alles direct kan worden uitgevoerd.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?
‘Die begint vaak op mijn werkplek hier op de Ossenkamp in Zwolle. Ik heb hier mijn bureau en mijn spulletjes. Toch is een vaste kantoorbaan niets voor mij. Ik wil graag op pad om op locatie te zien dat mensen snoeihard werken om dingen voor elkaar te boksen. Ik spreek met directieleden en uitvoerenden, lees plannen van aanpak en kijk of we op de goede weg zijn. Het uiteindelijke doel van het project Passend Onderwijs is dat iedere student maatwerkonderwijs krijgt aangeboden.’

Je komt gedreven over. Herken je dat in jezelf?
‘Haha, dat kan ik wel plaatsen ja. Dat komt door mijn intrinsieke motivatie, mijn gedrevenheid komt van binnenuit. Het onderwerp Passend Onderwijs leeft voor mij.’

Werk je daarom 40 uur per week?
‘Ik heb er inderdaad zelf voor gekozen om ietsje meer dan vijf dagen per week te werken. Het is natuurlijk wel veel, want je moet je privédingen er tussendoor frutselen, maar de volledige week werken levert me wel een goed gevoel op. Om goed te kunnen functioneren, wil ik niets missen. Ik ben dan ook best perfectionistisch.’

En je leert veel mensen kennen natuurlijk?
‘Klopt! Ik vind niets boeiender dan de mens. Mijn vorige werkgever verbaasde zich erover dat ik ingewikkelde of frustrerende overleggen na afloop altijd omschreef als boeiend. Maar dat ervaar ik ook zo. Het is spannend om te zien wat er binnen een groep mensen gebeurt, wat er wordt gezegd en hoe mensen op elkaar reageren.’

Doe je dit werk over tien jaar ook nog?
‘Zou kunnen. Het zou ook zo kunnen zijn dat ik dan niet meer in een vast dienstverband zit, maar vertaalwerk Engels-Nederlands verzorg, waarbij mijn werkplek overal ter wereld kan zijn.’

 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7