Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 5 | Archief 2015 - 2019

Pittige discussies in de ouderraad

Op iedere school zijn er ouders die meedenken over het reilen en zeilen van de school. Vaak zijn zij verenigd in de ouderraad. Wat doen zij precies, hoe ver reikt hun invloed en hoe gaan zij te werk? In gesprek met ouderraadsleden Silvia Kogelman van JenaXL en Karin Schaeffer van het Agnieten College Nieuwleusen. ‘We hebben wekenlang pittige discussies gevoerd.’

Wat is de toegevoegde waarde om deel uit te maken van de ouderraad?
Silvia: ‘Het leek mij een mooie manier om beter bekend te raken met het Jenaplanonderwijs. Daarnaast ben ik zelf beroepsmatig bezig met taal en het welzijn van kinderen. Daardoor heb ik wel een idee en een visie wat goed is voor kinderen en hoe je als ouder graag wilt dat ze begeleid worden.’

Karin: ‘Het is ook een manier om betrokken te blijven bij je kind wanneer hij of zij op de middelbare school zit. Bovendien kun je meedenken over zaken die goed of minder goed lopen. Wat ik ook belangrijk vind ik dat ik als klankbord kan dienen voor andere ouders.’

Wat speelt er momenteel waarmee de ouderraad zich bezighoudt?
Silvia: ‘Bij ons is de onderbouw net zo ingericht als op basisscholen met Jenaplanonderwijs. Dit betekent dat leerlingen werken in stamgroepen en dat ze instructie- en verwerkingslessen volgen. Twee keer per week werken ze een hele middag aan een bepaald thema, waarbij verschillende vakken worden geïntegreerd, de zogenoemde Experiences. In de bovenbouw, waar de leerlingen toewerken naar het diploma, lijkt het systeem meer op het reguliere onderwijs. Velen ervaren die overgang als een botte knip. Begin dit jaar hebben we hier met een aantal ouders, docenten en teamleider André Postma over gebrainstormd, waarbij goede suggesties aangedragen werden die nu verder worden uitgewerkt.’

Karin: ‘Op onze school constateerden veel ouders dat de communicatie richting ouders en leerlingen verbeterd kon worden. De directie was het daarmee eens, waardoor communicatie voor dit jaar een speerpunt is geworden. Het gaat bijvoorbeeld over het informeren van ouders en leerlingen rondom de ziekte van een docent. Ook merkten we dat docenten andere info gaven tijdens de eerste informatieavond. We hebben nu tips verzameld om te zorgen dat deze infoavonden uniformer zijn.’

Voor welke zaken hebben jullie je in het verleden sterk gemaakt, en hoe is dat afgelopen?
Karin: ‘Toen vorig schooljaar de laptopvergoeding van school voor leerlingen lager uitviel dan verwacht, hebben wij wekenlang pittige gesprekken gevoerd met de directie. Uiteindelijk hebben we een voor iedereen acceptabele oplossing gevonden. Een ander voorbeeld: We kregen signalen dat sommige docenten lastig bereikbaar waren door het gebruik van verschillende e-mailadressen. Mede door onze inspanning is het smoelenboek weer ingevoerd. Nu is het voor iedereen duidelijk wie op welk e-mailadres bereikbaar is.’

Silvia: ‘Wij hadden het idee dat de stages in de verschillende leerjaren te veel op zichzelf stonden. Na twee dagen stage werd een presentatie gemaakt en dat was het. Dankzij de ouderraad zijn de stages nu ingebed in een LOB-traject (Loopbaanoriëntatie en –begeleiding). Er is een mooi protocol gemaakt, met als gevolg dat leerlingen nu gestructureerder op stage gaan, die meer is toegespitst op hun eigen interesses en de eventuele vervolgstudie.’

Hoe ver reikt jullie invloed?
Karin: ‘Wij hebben een adviserende rol, maar vaak neemt de school onze adviezen over. Zo organiseert de school dit jaar voor de derde keer een beroepenmarkt. Na onze evaluatiepunten van de eerste edities is het nu een project van een ouderraadslid in combinatie met de docent. Hierdoor ontstonden nieuwe ideeën; leerlingen denken nu mee over de sprekers, moeten vooraf aangeven wat ze van hem of haar willen weten en na afloop een evaluatieverslag maken. Mede door de inzet van de ouderraad is de beroepenmarkt uitgegroeid tot een professioneel project en niet onbelangrijk: een waardevol onderdeel geworden voor het portfolio van de leerling.’

Silvia: ‘Hoewel ook wij geen bevoegdheden hebben, wordt met bijna alles wat we inbrengen wel iets gedaan. Wij vonden bijvoorbeeld dat er te weinig structuur zat in de toetsen, zoals de hoeveelheid per week en de termijn waarop leerlingen hun beoordeling kregen. We hebben school gevraagd een protocol te maken waarin deze zaken vastgelegd zijn. Dat is er nu. Zo zijn er meer zaken die we willen structureren. JenaXL is een jonge school, de pioniersfase is voorbij. Nu zijn we met ouders en docenten bezig met het bestendigen van de goede resultaten die we in de eerste jaren hebben bereikt. Dit soort dingen horen daarbij.’ 

Wat zie je binnen school terug van jullie inspanning als ouderraad?
Karin: ‘We informeren ouders in de nieuwsbrief over onze bezigheden. Daarnaast organiseren we jaarlijks een ouderavond, die we de laatste jaren invullen met een aantal workshops met actuele onderwerpen, zoals Puberbrein, Generatie online en XTC-facts. Ook zijn ouderraadsleden zo veel mogelijk aanwezig bij bijeenkomsten. We stellen ons voor tijdens de eerste infoavond, schenken koffie en geven informatie tijdens het Open Huis, zodat de ouders de gezichten zien die horen bij de ouderraad. Hiermee willen we zo toegankelijk mogelijk zijn voor ouders die tegen een probleem aanlopen.’

Silvia: ‘Dat geldt ook bij ons. De ouderraad schrijft in de nieuwsbrief een stukje over de onderwerpen die tijdens de vergadering aan bod zijn gekomen, we organiseren twee keer per jaar een ouderavond over uiteenlopende thema’s en proberen verder zo zichtbaar en laagdrempelig mogelijk te zijn, zodat ouders ons makkelijk kunnen vinden.’ 

Wat is jullie grootste uitdaging voor de komende jaren?
Silvia: ‘De aansluiting onderbouw-bovenbouw en hoe we aspecten van het Jenaplanonderwijs implementeren in die bovenbouw, blijft een grote uitdaging. Ook willen we de school beter onder de aandacht brengen. We zijn een relatief jonge school en kinderen uit groep 8 van Jenaplan basisscholen kiezen niet automatisch voor ons. Wij willen kijken hoe en waar wij meer bekendheid kunnen geven aan deze leuke school!’

Karin: ‘Onze grootste uitdaging is om de communicatie tussen school, ouders en leerlingen te optimaliseren en om de ouderbetrokkenheid te continueren. Wanneer ouders en school goed samenwerken, zijn deze leerlingen beter gemotiveerd en dat heeft weer positieve invloed op de leerprestaties. Afgelopen jaar is school begonnen met een persoonlijke mentor die drie tot vier leerlingen onder zijn hoede heeft en regelmatig met ouders overlegt over de doelen en de resultaten van de leerling. Dat werkt erg goed en die lijn willen we voortzetten.’

 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13