Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 5 | Archief 2015 - 2019
Redactioneel

Stapelen

De discussie over toenemende kansongelijkheid in het onderwijs door het rapport van de Onderwijsinspectie is buitengewoon boeiend. Alsof er iets nieuws en groots is ontdekt. Minister Bussemaker wil de Citotoets weer zwaarder laten wegen. Het lijkt een wat magere reactie.

Ik had zelf een zeer rijke schoolcarrière, waarin ik na de lagere school met bijna alle niveaus mocht kennismaken. Eindresultaat: 6 onderwijsinstellingen, 4 diploma’s en een mooie studieschuld.

De ingewikkelde route heeft maar deels met onderwijs te maken. Motivatie om verder te leren kwam vaak van buiten. Mijn eerste keus na de havo (na 6 jaar lbo/mavo) was hbo Journalistiek. Er was een selectie (gehaald), er volgde een loting (jammer dan, probeer het volgend jaar nog een keer). Ik nam een andere studieroute om geen tijd verspillen... 

Interessant werd het als een docent mij voor een persoonlijke uitdaging stelde. Maar meestal draait het onderwijs om discipline. Er ligt een grote kans voor het onderwijs om de discipline effectief te maken. Om de verveling eruit te halen. Er liggen zelfs commerciële kansen. Ik kan mij voorstellen dat de tweedeling zich langs een andere weg gaat vormen: regulier en particulier onderwijs.

Is het heel erg dat er nu minder gestapeld wordt? We moeten het de leerlingen en studenten zelf maar eens vragen. Stapelen is in ieder geval niet altijd een aanrader en misschien is het niet eens het echte probleem/de uitdaging. Het zou mooi zijn als een diploma meer is dan alleen een noodzakelijk middel om verder te komen. In deze editie komt dat in verschillende reportages aan bod en dat geeft mij de hoop dat er al veel verbeterd is sinds ik onderwijs mocht genieten.




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13