Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 9 | Archief 2015 - 2019

‘Ik maak van iedere les een soort mini-conference’

Na jarenlang in het bedrijfsleven te hebben gewerkt wilde Ab Pothmann (58) wel eens wat anders. Zijn praktijkervaring zet hij al ruim 12 jaar in bij Landstede Harderwijk. Daar geeft hij Bedrijfskunde aan studenten van de opleiding Manager Transport en Logistiek.

Met welk idee koos je voor het docentschap en is die verwachting uitgekomen?
‘Ik had verschillende functies binnen Mercedes-Benz bekleed en had op een gegeven moment behoefte aan iets nieuws. Ik heb me via Landstede laten omscholen tot docent. In twaalf jaar tijd is het vak sterk veranderd. In dat opzicht is het dus niet wat ik van het docentschap had verwacht. Docent zijn is meer dan alleen anderen een vak leren. Ik ben ook bezig met coachen en het ontwikkelen van nieuwe opleidingen.’

Hoe creëer je een goede verhouding met je leerlingen?
'Ik vind drie zaken heel belangrijk: duidelijk zijn, structuur geven en je belofte nakomen. Daarmee bied ik studenten kaders en tegelijkertijd geef ik een voorbeeld van hoe ik vind dat je met elkaar moet omgaan.'

Wat moet je wel of niet doen qua houding en gedrag?
‘Proberen geen vrienden met je studenten te worden! Daarmee ondermijn je je gezag en je positie onmiddellijk. Verschil moet er zijn en daar is helemaal niets mis mee. Doe ook niet je best om aardig gevonden te worden. Een zakelijke houding komen studenten later ook weer tegen. Dan zijn ze er alvast aan gewend.’

Wat vind je belangrijk om over te dragen aan je leerlingen?
‘Dat een professionele beroepshouding belangrijk is. Dat geeft de studenten later een goede basis wanneer ze zelf het bedrijfsleven in gaan.’

In hoeverre scheid je werk en privé? Bijvoorbeeld op het gebied van social media?
‘Dat houd ik strikt gescheiden. En heb je mijn mobiele telefoon gezien? Daarmee kan ik alleen bellen of gebeld worden. Dus geen Facebook, Twitter of iets dergelijks voor mij.’

Maak je in je lessen gebruik van creatieve didactische werkvormen?
‘Ja, dat doe ik zeker! Ik maak van iedere les weer een soort toneelstukje, een soort mini-conference. Ik weet dat de informatie die ze horen dan veel beter blijft hangen en dat ze het ook nog leuk vinden om naar te luisteren. Wat wil je als docent nog meer. Dat is toch geweldig! Dan verzin ik met plezier weer een voorstelling waarin ik illustreer op welke manieren een bepaald probleem kan worden behandeld of opgelost. En het levert ook nog een heel leuke en leerzame interactie op.’

Welke docent van vroeger maakte indruk op jou en waarom?
‘Jaap Elgersma van de RSG in Harderwijk. Hij gaf Duits en Economie. Die man was duidelijk en eerlijk. Daar had ik ontzag voor. Buiten schooltijd kwam ik hem wel eens tegen op de voetbalvelden, dan waren we gelijken. Op school niet, dan was er duidelijk sprake van een gezagsverhouding. En zo hoort het ook.’

Als jij het voor het zeggen had, hoe zou je vak er dan uitzien?
‘Meer praktijk in de lessen. Nu zeggen studenten wel eens: ik wil manager worden. En als ik ze dan vraag waarom, dan krijg ik geen duidelijk antwoord, omdat ze niet precies weten wat het inhoudt. Ik zie het als mijn taak om hen in het groeiproces naar manager te begeleiden. Ik richt mij daarbij altijd op het zoeken, vinden en ontwikkelen van een potentiële manager.’

Heb je tips voor beginnende docenten?
‘Begin niet te vroeg. Je leven lang als docent werken, is best lang. En daarbij: wil je als docent goed kunnen lesgeven, dan is een goede basis die je zelf hebt opgedaan in het bedrijfsleven onontbeerlijk.’

Wat voor leerling was je zelf?
‘Eh, ik had net als bijna alle studenten een hekel aan school. Ik behoorde tot de categorie: net voldoende-leerling en heb op die manier in vijf jaar de mavo gedaan en daarna nog twee van de vier jaar MTS. Het echte leren begon pas later. Na mijn carrière bij Mercedes en Audi heb ik de docentenopleiding 2e graads Bedrijfseconomie bij Windesheim gevolgd. De LIO (Leraren in Opleiding) heb ik bij Landstede gedaan. In mijn studententijd was ik heel goed in netwerken. De soos was voor mij dan ook een belangrijke ontmoetingsplaats.’ 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10