Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 9 | Archief 2015 - 2019

‘Rekenen verdient de volle aandacht’

Het centraal examen rekenen is verplicht voor alle mbo-studenten, maar het resultaat telt - volgens de huidige stand van zaken - nog niet mee voor het diploma. Hoe motiveer je studenten om toch hun best te doen? En hoe motiveer je docenten? Bij Landstede trekt een aantal enthousiaste projectleiders, rekendocenten, -coördinatoren en -specialisten de kar. Rode draad: ‘Integreer rekenen in het beroepsprofiel, zodat studenten het belang ervan inzien.’

Stéfanie Seuters is eerstejaars BBL-student Financieel Administratief Medewerker: ‘Ik werk vier dagen als assistent financieel administratief medewerker en ga een dag per week naar school. Rekenen is niet mijn sterkste kant, daarom heb ik bijles gevraagd en dat kon gelukkig. Mensen vinden het merkwaardig dat ik een financiële baan heb, terwijl ik rekenen moeilijk vind. Ik weet prima hoe je moet optellen en aftrekken, maar als je me vraagt hoeveel 4/5 maal 5/9 is, dan weet ik het niet.

Stéfanie was blij toen bleek dat de rekentoets niet meetelt voor de slaag-/zakregeling. ‘Anders zou ik kunnen zakken op iets wat ik nooit nodig heb voor mijn werk. Het mooiste zou zijn wanneer het vak rekenen wordt aangepast aan je opleiding. Dat je gewoon leert wat belangrijk is voor je latere werk. Toch blijf ik gigantisch gemotiveerd, ik wil gewoon een goed cijfer halen. 

Adaptief, uitleggend en op niveau

In september nam Jan van Dijk het projectleidersstokje over van Jan Schonenberg. die met pensioen is gegaan. Drie jaar lang was hij zijn rechterhand. ‘We hebben het zo georganiseerd dat iedereen die rekendocent wil worden de basis- en verdiepingscursus moet volgen, die we samen met Hogeschool Viaa hebben ontwikkeld.

Alle eenheden gebruiken de rekenmethode Deviant, maar ze bepalen verder zelf hoe het rekenonderwijs georganiseerd wordt. Ideaal rekenonderwijs draait wat mij betreft om zeer gemotiveerde docenten die differentiëren en de leerlingen op hun eigen niveau bedienen. Als we werken met een digitale methode dan moet die aan drie eisen voldoen: adaptief zijn, uitleg geven bij foute antwoorden en op het niveau van het examen zijn. Op een aantal locaties vinden op deze manier pilots plaats. Kijk, het cijfer mag dan wel niet meetellen, het zegt wel wat over hoe je in de wereld staat.’

Intensieve begeleiding

Victor Dotulong is rekencoördinator en rekenspecialist op de locatie Dokterspad en het Stadionplein in Zwolle. ‘Bij de intake bekijken we waar de student staat op rekengebied en in oktober volgt de objectieve TOA-rekentoets. Op basis daarvan bieden we een rekentraject aan. Zitten de studenten ver onder 2F-niveau, dan krijgen ze naast twee klassikale rekenuren eenmaal per week intensieve begeleiding van een remedial teacher.’

De studenten mogen op de helft van hun opleiding hun examen aanvragen. ‘Als ze een zes halen, adviseren we hen om ook voor het tweede examen te gaan. Rekenen zou steeds meer naar het beroepsprofiel moeten worden getrokken, zodat studenten inzien dat ze het nodig hebben voor hun werk en gemotiveerder worden. Dat is wat mij betreft de investering voor de komende tijd.’ 

Trots op het intervisietraject

‘Onze eenheid neemt het rekenonderwijs heel serieus’, zegt Victor. ‘Het leuke is dat elke eenheid door de vrijheid die we krijgen, weer iets anders heeft doorontwikkeld. Zo zijn wij trots op ons intervisietraject. Hierin brengen docenten rekenen hun eigen casuïstiek in en zoeken we met elkaar naar oplossingen. Het betreft een goede kennisdeling, vertrouwend op eigen kracht en er blijkt veel meer kennis in huis dan we beseffen. Dit traject wordt volgend jaar ook opgepakt door andere eenheden. Rekenen verdient de volle aandacht.’

Op Menso Alting is Jeroen Knegt rekencoördinator en -specialist. ‘Na de zomervakantie beginnen we op Menso Alting met ons nieuwe onderwijsmodel Lebab, geënt op de individuele student. We ontwikkelen mooie projecten met bijvoorbeeld opdrachten waarin we de verbinding zoeken tussen de generieke vakken en LLB.’

Sinds dit jaar geeft Menso Alting het rekenonderwijs niet meer klassikaal, maar op niveau. ‘Studenten met goede rekenvaardigheden kunnen versneld examen doen. Bij een positief resultaat kunnen ze tijdens de generieke uren extra Engels of Nederlands volgen. Studenten die extra hulp kunnen gebruiken, krijgen begeleiding in het studiecentrum en via de rekenspecialist.’ 

‘Meer zelfvertrouwen’

‘Veel studenten onderschatten hun eigen rekentalenten, wij geven ze graag meer zelfvertrouwen door ze te laten zien dat ze het wel kunnen’, zegt Jeroen. ‘Ik gebruik in de les het liefst praktijkvoorbeelden, omdat die het dichtste bij de student staan: wat levert shoppen met korting je op, hoeveel kost je nieuwe telefoonabonnement nu daadwerkelijk? Zo ervaren de studenten waarvoor ze rekenen gebruiken in het dagelijks leven en hun toekomstige beroep.’

Jeroen heeft een aantal didactische hulpmiddelen ontwikkeld die door Jan van Dijk zijn aangevuld en op de kennisbank van de student gezet. ‘Zo kunnen studenten zelfstandig oefenen op onderdelen waar ze minder goed in zijn met behulp van theorie, aangevuld met instructiefilmpjes. Goed rekenonderwijs is belangrijk. Mijn advies? Creëer draagvlak voor inspirerend rekenonderwijs bij de teams en de studenten!’ 

Studiesucces

Femmy Eerden is sinds 2007 projectleider Taal bij Landstede Groep en is sinds de invoering in 2010 ook nauw betrokken bij het verplichte rekenonderwijs. ‘We hebben centraal beleid geformuleerd op wet- en regelgeving en professionalisering, maar verder hebben de teams een grote mate van vrijheid.’

Voor leerlingen moet het rekenonderwijs zo betekenisvol en motiverend mogelijk zijn’, zegt Femmy. ‘Dat sluit volledig aan op de visie van Talentvol Ontwikkelen. De afgelopen jaren hebben we flink wat slagen gemaakt. Taal en rekenen staan goed op de kaart, alhoewel het door de teams heel verschillend wordt uitgevoerd. Ik begrijp ook wel dat we de docenten soms overvragen. Maar het is zo belangrijk dat men er zich van bewust is hoe belangrijk taal- en rekenvaardigheden zijn voor het denk- en leerproces en dus voor het studiesucces. Zeker voor studenten die willen doorstromen naar het hbo. Verder heb ik begrepen dat er docentenopleidingen rekenen komen, dat lijkt me een goede zaak. Landstede organiseert overigens sinds dit cursusjaar interne 3F-trainingen op reken- en taalgebied voor alle belangstellenden.’

Aanmelden voor rekentrainingen kan bij Jan van Dijk, jvandijk@landstede.nl. Geïnteresseerden in taaltrainingen kunnen Femmy mailen: feerden@landstede.nl




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10