Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 7 | Archief 2015 - 2019
De Stage

‘Foute keuzes zijn potentiële leermomenten’

Lars Reijnen (21) liep vorig schooljaar een halfjaar stage bij de integrale facilitaire dienstverlener FirstServiceOne in Zwolle. Inmiddels werkt hij er als facilitair leidinggevende en kok. Twee vraaggesprekken, een met Lars én met zijn stagebegeleider, directeur Terry Honigh.

Lars, waarom heb je voor dit bedrijf gekozen?
‘Mijn coach van school informeerde mij over dit bedrijf. Het leek mij interessant om hier aan de slag te gaan, dus heb ik Terry Honigh gebeld, eigenaar van FirstServiceOne. Hij gaf aan dat hier een uitdaging lag voor mij waar ik ook naar had gevraagd. Na een gesprek met hem, kon ik aan de slag.’

Hoe lang heb je stage gelopen?
‘Een halfjaar. De eerste twintig weken drie dagen per week en de laatste tien weken vijf dagen per week.’

Wat waren je taken?

‘Administratief werk, het bekijken van verbeterpunten, roosters maken, werkoverleggen voeren, leidinggeven in een Eet & Werkcafé bij deltaWonen, een inwerkprogramma schrijven, een handboek maken voor een afdeling en assisteren bij meerdere werkzaamheden.’

Wat heb je geleerd van je stage?
‘Wat ik met name heb geleerd is dat je samen met anderen verder komt dan wanneer je er alleen voor staat. Het samenwerken is voor mij belangrijk geworden. Ook ben ik weer met meer facilitaire kennis mijn stage uitgestapt, dit kan ik meenemen naar mijn nieuwe baan.’

Wat is het leukste wat je hebt meegemaakt?
‘Dat ik te horen kreeg dat ik hier kon gaan werken na mijn stage.’

Is je idee van het beroep veranderd nu je in de praktijk werkt?
‘Ja, ik had niet gedacht dat ik dit gebied zo leuk zou vinden.’

Welk beroep wil je gaan uitoefenen?
‘Werken in een Eet & Werkcafé. Hier ben ik veel bezig met eten en drinken, maar ook met gasten ontvangen, wat ik graag doe.’

Welke tip zou je (aankomende) stagiairs willen meegeven?
‘Toon initiatief naar je stagebegeleider, op deze manier krijg je altijd een leuke stage, omdat je laat zien dat je iets wilt leren. Vaak zie je op stages dat de minder leuke werkzaamheden voor de stagiaires zijn, maar als je initiatief toont is dat zeker niet het geval.’

 

Terry, Hoe lang werkt jullie bedrijf met stagiairs, en waarom?
‘Sinds ik eigenaar ben geworden in 2008. Ik vind het belangrijk om als werkgever een sociale bijdrage te leveren. Het begeleiden en opleiden van stagiairs is hier een voorbeeld van.’

Wat vind je leuk of interessant aan het hebben van stagiairs?
‘Het is leuk en nuttig om in contact te blijven met de professionals van morgen. Elke student heeft een andere blik en mening op de wereld. Wij kunnen onze stagiairs mijns inziens veel bijbrengen op ons vakgebied, maar we kunnen zelf ook genoeg leren van hen.’

Zijn er bepaalde zaken die je opvallen?
‘De meeste stagiairs zijn tegenwoordig al op vroege leeftijd behoorlijk volwassen. Ze durven steeds eerder initiatieven te nemen en hebben minder ontzag voor ouderen. Negatieve punten die mij ook opvallen is dat de schriftelijke spelling en grammatica over het algemeen vrij matig wordt beheerst. Het taalgebruik op mbo 4-niveau is vaak slordig en incorrect.’

Wat voegen de stagiairs toe aan het bedrijf?
‘Wij geven de stagiairs altijd een fatsoenlijke kijk achter de schermen en dagen ze uit om met verbetervoorstellen te komen. Het is naïef om te denken dat wij alle wijsheid in pacht hebben.’

Wat is het leukste wat je hebt meegemaakt?
‘In drie gevallen hebben we een stagiair aan ons bedrijf kunnen binden door een aanstelling. Maar daar zijn ze niet allemaal geschikt voor. We hebben ook weleens een stagiair gehad die ’s middags in slaap viel achter zijn bureau. Die hebben we “voorzichtig” wakker gemaakt.’

Welke tip zou je (aankomende) stagiairs willen meegeven?
‘Toon initiatief. Het is veel beter om een verkeerde beslissing te nemen dan om geen enkele beslissing te nemen. Foute keuzes zijn potentiële leermomenten. Analyseer je verkeerde keuzes en probeer herhaling te voorkomen, dan is een fout een leerzame ervaring geworden.’




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10