Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 1 | Archief 2015 - 2019
Evenement

Congres Jouw Zorg, Mijn Zorg

Goed contact tussen patiënt en zorgverlener, betrokkenheid en bevlogenheid staan centraal tijdens het congres Jouw Zorg, Mijn Zorg, dat Landstede samen met het Health Innovation Park (HIP) en Peter Vader Trainingen organiseert.

Niet de zorgverlener, maar de zorgvrager krijgt steeds meer de regie over de aangeboden zorg, zegt Jan Nijhuis, directeur van het Landschap Gezond & Wel. ‘Er is een ontwikkeling gaande van zorgen vóór de cliënt, naar zorgen dat de cliënt de zorg krijgt waarvan híj vindt dat hij die nodig heeft.’

Die veranderende relatie tussen zorgprofessional en zorgvrager is het overkoepelende thema van het congres Jouw Zorg, Mijn Zorg op dinsdagmiddag 26 januari. ‘We vinden het belangrijk dat in onze regio het werkveld en het onderwijs bijeenkomen om elkaar te ontmoeten en te spreken over ontwikkelingen in onze branche’, legt Nijhuis de betrokkenheid van Landstede uit. ‘Als kennisinstelling hebben we hierin een rol en een verantwoordelijkheid.’

Tijdens het congres zijn er diverse plenaire sprekers en negen inspirerende workshops van bevlogen en betrokken (zorg)ondernemers. Peter Vader, medeorganisator van het congres, richt zich in zijn workshop op écht contact maken in de zorg. ‘Voor de zorg kies je met je hart, niet met je hoofd. Het is een drive om anderen te willen helpen. Toch zie je in de praktijk dat het sociale aspect meer aandacht mag krijgen. Even het bedgordijn sluiten om een privégesprek te voeren? Dat gebeurt, maar een bedgordijn is geen geluidsdichte muur. En soms vergeten zorgverleners in de drukte dat er op een kamer - naast een volle katheterzak, een dienblad dat moet worden opgeruimd en een infuus dat moet worden vervangen - óók een patiënt vol vragen ligt.’

Het is één van de onderwerpen waar ook Wilfred Juurlink in zijn workshop op ingaat. Juurlink is lid van de Raad van Bestuur van zorggroep Alliade en voormalig verpleegkundige. ‘Iemand kiest voor de zorg met een zekere ambitie en bevlogenheid. Hoe kan het dat hij dat gaandeweg kwijtraakt? Dat zit voor een deel in regeldruk. Maar ook in het vermogen van iemand om het contact écht aan te durven en te kunnen gaan. Als het erop aankomt, is het best spannend om emoties zoals verdriet, of overlijden te hanteren. Daar ligt ook een opdracht voor bestuur en management. Een ander punt waarop ik inga is het verlenen van zorg. Veel professionals genieten zo van het zorgen dat ze cliënten, bijvoorbeeld ouderen, veel taken uit handen nemen. Terwijl die juist zo lang mogelijk zelf dingen willen doen. Dat vraagt een andere organisatie van de zorg. Hoe pak je dat aan?’

Eén van de plenaire sprekers is Gert-Jan Hemmers, directeur-eigenaar van Checkbuster. Hij gaat in op de kwaliteit van de zorg ‘aan het bed’: wat kunnen we meten en wat wordt er gemeten? Veel, geeft Hemmers aan. Te veel zelfs. ‘Er zijn idioot veel kwaliteitssystemen en -metingen, maar brengen die het niveau dat we willen? Kijk naar het HKZ-verhaal dat met veel bombarie is ingevoerd. In 2008 bleek uit onderzoek dat er een negatieve correlatie is tussen instellingen met zo’n HKZ-certificering en klanttevredenheid. Toch werd deze vanuit de zorgkantoren verplicht gesteld. Het heeft instellingen tonnen gekost om de HKZ in te voeren. En vorig jaar is het afgeschaft. Kwaliteit lever je niet door meer te meten en meer systemen in te voeren, maar door een mensgerichte visie en scherp te blijven kijken naar wat en wie écht bijdragen aan kwaliteitsverbetering.’

Het congres wordt gehouden op dinsdagmiddag 26 januari op de locatie Landstede Dokterspad. Kosten zijn € 95,- excl. btw. Landstede- en HIP-medewerkers betalen € 75,-.

Meer weten? Neem dan contact op met Lisette Zwolschen via lzwolschen@landstede.nl of 088-8508159. Je kunt je hier ook direct aanmelden




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8