Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 10 | Archief 2015 - 2019
Vraag & Antwoord

‘Het start met 100% vertrouwen’

Remko Schuldink (42) koos, net als zijn opa, vader en zus, ook voor het onderwijs. Hij is nu veertien jaar docent en coach bij de opleiding Sport & Bewegen in Zwolle. Hij benadert zijn leerlingen zo positief mogelijk. In tegenstelling tot zijn eigen docent Engels van de havo.

Met welk idee koos je voor het docentschap en is die verwachting uitgekomen?
‘Ik wilde mensen helpen om het beste uit zichzelf te halen. Ik dacht daarbij niet direct aan het docentschap, maar het zit in de familie en ook ik koos daar uiteindelijk voor. Mijn verwachting is zeker uitgekomen, al waren daar wel wat jaren ervaring en soms trial and error voor nodig.’

Hoe creëer je een goede verhouding met je leerlingen?
‘Door wederzijds vertrouwen en respect voor elkaars verschillen te hebben. Ik begin ieder jaar met de mededeling dat elke leerling start met 100% vertrouwen. Als zij zeggen dat ze iets kunnen, geloof ik dat. Voor veel studenten is dat een eyeopener, zij zijn gewend zich eerst te moeten bewijzen. En natuurlijk kan niet iedereen wat hij of zij zegt. Dan is het belangrijk te focussen op de dingen die goed gaan en niet hun fouten te benadrukken.’

Wat moet je wel of niet doen qua houding en gedrag?
‘Je moet jezelf zijn. Leerlingen prikken er feilloos doorheen als je te populair, te streng of te aardig doet. Durf je ook kwetsbaar op te stellen en geef het toe als je een fout maakt of het even niet weet. En, heel belangrijk, benader leerlingen positief.’

Wat vind je belangrijk om over te dragen aan je leerlingen?
‘Dat het leven vol met kansen zit, die kunnen helpen om van het leven te genieten. Want dat verdient iedereen.’

In hoeverre scheid je werk en privé? Bijvoorbeeld op het gebied van social media?
‘Vrij strak. Vier keer per week fiets ik vanuit Kampen naar mijn werk in Zwolle. Zodra ik op de fiets stap, gaat de knop om. Dat geldt voor alles. Op school doe ik social media voor school, thuis alleen voor thuis.’

 Maak je in je lessen gebruik van creatieve didactische werkvormen?
‘Ja, je hebt doeners en denkers en die hebben hun eigen manier voor het opnemen van kennis. Daarom varieer ik veel bij het aanbieden van de lesstof. Zo blijft het onderwijs voor de leerlingen, maar ook voor mijzelf aantrekkelijk. De basis van elke vorm is dat de leerling zich eigenaar voelt van het leerproces, zodat hij zich openstelt voor alle kennis en info.’

Welke docent van vroeger maakte indruk op jou en waarom?
‘Mijn docent Engels op de havo. Hij benadrukte vooral wat we niet konden en zei dat ik nooit naar het hbo zou kunnen. Met mijn hbo-diploma in de hand ben ik later bij hem langsgegaan. Hij moest lachen. “Wat had je gedaan als ik niets had gezegd?” Probeerde hij ook nog te claimen dat hij mij zover had gebracht. Wie weet, maar ik vind het niet de goede manier.’

Als jij het voor het zeggen had, hoe zou je vak er dan uitzien?
‘Ik droom al jaren van een soort Landstedestad, met daarin een plaats voor alle Landschappen die we aanbieden en waar studenten werken in het vakgebied waarvoor ze worden opgeleid. Als docent kun je je leerlingen dan fysiek aan het werk zien en ter plekke coachen. De Uithof in Den Haag heeft me daarbij geïnspireerd. Dat is een sportcentrum waar veel leerlingen werken.’

Heb je tips voor beginnende docenten?
‘Blijf vooral jezelf en geniet van elke stap in de ontwikkeling van je leerlingen. Een stap vooruit geeft energie, een stap achteruit is een mooie kans voor de leerling om zich positief te ontwikkelen.’

Wat voor leerling was je zelf?
‘Een dromer. School was lange tijd iets wat ik erbij deed, naast mijn bedrijfje in licht en geluid en drive-in shows. De trigger om serieus aan mijn toekomst te werken kwam toch van mijn docent Engels.’

 

Artikel in PDF

 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11