Landstede Groep
   
Jaargang 1 | Editie 3 | Archief 2015 - 2019
De favorieten van Bart van den Bosch - Profielmanager

Geschiedenis als fascinatie

Bart van den Bosch, profielmanager Ondernemend en Sport & Gezondheid houdt van historische programma's, en van films en boeken met historische gebeurtenissen. 'Als kind was ik al gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog.'

'Op school heb ik altijd geschiedenis als vak gehad. Mijn opa heeft in het verzet gezeten, maar dat is niet waarom het mij zo boeit. Ook de Koude Oorlog vind ik interessant. Vooral de politieke en maatschappelijke mechanismen om uiteindelijk tot zoiets wanhopigs als oorlog te komen, fascineren me. Als een film mij aangrijpt, dan zoek ik de zaken op Wikipedia op.'

Reddend netwerk

‘Hotel Rwanda is een fascinerende film. Ik kreeg wel iets mee in het nieuws van de massamoorden in Rwanda, maar na de film ben ik me erin gaan verdiepen; de Hutu's en de Tutsi's. Welke rol speelden de Verenigde Naties? Heeft het hotel echt bestaan?

De trigger om mij erin te verdiepen was de berichtgeving dat buren van verschillende etnische achtergronden, op het moment dat de vlam in de pan slaat, elkaar van de ene op de andere dag op brute wijze afslachten.'

'De film gaat over een hotel dat een enclave vormde tijdens de genocide. De hoofdpersoon werkt bij het hotel en heeft een band opgebouwd met de internationale gasten in het hotel. Deze relaties helpen hem om tijdens de oorlog het hotel te beschermen en dankzij heel veel internationale druk, blijft het een vrijhaven. Uiteindelijk valt de enclave. Het op het nippertje veilig wegkomen uit het hotel is een heel spannend gebeuren. Het is fascinerend hoe de hoofdpersoon zijn netwerk gebruikt om de druk te weerstaan en 400 mensen weet te evacueren.’

Hitler in onze tijd beland

Timur Vermes: Daar is hij weer

Schermafbeelding 2015-04-21 om 20.34.56.png

‘Dit is een fantastisch boek. Historisch, ontzettend grappig en een mooie bespiegeling op onze tijd. Hitler wordt in onze tijd gevonden in Berlijn, maar mensen denken dat hij dood is en dat deze man een heel goede imitator is. Hij wordt een soort cabaretier en een enorme hype.

Hitler denkt nog steeds hetzelfde als vroeger. Hij komt erachter dat zijn bereik door internet en sociale media enorm is. In zijn denken wordt de vergelijking gemaakt met hoe de massa vroeger werd bespeeld en hoe dat nu gebeurt. En dat dat eigenlijk niet heel veel verschilt. De mix van humor en commentaar op ons huidige tijdperk maakt het lekker leesbaar.’

 

Reageren of wil jij je favorieten delen in ZinMag? redactie@zinmag.nl 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8