Landstede Groep
   
Jaargang 04 | Editie 01 | Archief 2015 - 2019

Internationale stage geeft student enorme boost

Internationalisering krijgt een steeds prominentere rol in de maatschappij. Landstede ontwikkelt mee en stimuleert leerlingen zich internationaal te oriënteren. De mate waarin verschilt echter per opleiding en eenheid. Adviseur internationalisering Udo Lut en docenten Marijke Holthuis en Harry Wedekind vinden het tijd dat hiervoor algemeen beleid wordt gevormd. Studenten geven aan dat ze hun buitenlandervaring niet hadden willen missen en dat het een grote verrijking voor hun leven is.

Uit onderzoek en uit persoonlijke ervaringen blijkt steeds maar weer: een internationale stage geeft een enorme boost aan de ontwikkeling van een student. Op het vakgebied, maar vooral op persoonlijk vlak. ‘We leven in een internationale wereld’, zegt Udo. ‘Wat nu bijvoorbeeld in Amerika gebeurt, heeft direct invloed in Nederland. Je kunt niet meer zeggen dat je niets met internationalisering te maken wilt hebben. We willen studenten voorbereiden op het wereldburgerschap en docenten internationaal competent maken.’

Harry, Udo en Marijke

Harry Wedekind zet zich als docent Duits al jaren in voor internationalisering bij Landstede. ‘Een van mijn studenten Secretarieel, een verlegen, onzeker meisje, besloot naar Londen te gaan. Daar heeft ze een topstage gelopen, terwijl ze ondertussen vier keer moest verhuizen. Ze heeft het niet alleen gered, ze kwam er supersterk uit. Ik stond versteld. Een buitenlandse stage heeft een enorm positief effect op de meeste studenten.’ 

Keuzedelen

Studenten die in het buitenland stage willen lopen, kunnen begeleiding krijgen van hun coach en de coördinator internationale stage. ‘Er zijn ook verschillende externe organisaties die zich bezighouden met buitenlandse stage en huisvesting’, zegt Marijke. ‘En dan zijn er de studenten die het zelf allemaal uitzoeken’, vult Harry aan. ‘Dat is natuurlijk prima, want wij hebben niet overal contacten.’ Tegenwoordig kunnen studenten keuzedelen Internationalisering 1 en 2 volgen, waarbij studenten intensief worden voorbereid. ‘Maar het is afhankelijk van de opleiding in hoeverre de keuzedelen aangeboden worden’, vertelt Udo. ‘Ieder team kijkt of het past in het teamplan en docenten worden niet actief begeleid bij het geven van het keuzedeel.’ 

Appen tot in de avond

Marijke is docent economie. ‘Ik kom uit het bedrijfsleven en ben veelvuldig in het buitenland geweest. Een buitenlandstage maakt een student een stuk aantrekkelijker voor de arbeidsmarkt. Maar je moet er als docent wel rekening mee houden dat het nogal wat van je vergt. Ik zat gisteravond nog te WhatsAppen met een student in Lissabon. Ze zitten op jonge leeftijd in hun eentje in het buitenland, dus ze hebben je af en toe echt nodig. Het liefst zou ik op stagebezoek gaan, maar die mogelijkheid is afhankelijk van eventuele subsidie. Mijn directeur en teamleider staan er gelukkig open voor. Examineren in het buitenland is een meerwaarde voor de student.’ 

Meer draagvlak

Harry is betrokken bij de internationale jeugdorganisatie, Christian Endeavour, die mondiaal actief is. ‘Zo heb ik over de grens leren kijken en ik heb inmiddels een groot internationaal netwerk kunnen opbouwen. In 1995 werd een subsidieproject opgezet om het imago van Duitsland bij Nederlanders te verbeteren. Daar hebben we vanuit Landstede actief aan meegedaan. In de jaren daarna waren er nog enkele projecten, maar internationalisering had tot voor kort niet veel draagvlak binnen Landstede. Ik ben blij dat dat inmiddels veranderd is.’ 

Faciliteer docent beter’ 

Wel moet duidelijkheid komen over wat Landstede en het management in het algemeen willen met internationalisering, zegt Udo. ‘Docenten moeten beter worden gefaciliteerd en stageboeken moeten worden betaald. Als internationalisering niet als keuzedeel is opgenomen in de configuratie van een eenheid, moeten de studenten de gelegenheid krijgen om het elders te volgen.’ Marijke: ‘Bij het maken van keuzes moet het management kijken naar wat er in het werkveld en in de samenleving gebeurt. Het draait niet om onszelf, maar om wat voor de student van belang is. Wij leiden op voor de toekomst, niet voor het verleden.’ 

Goed voor ontwikkeling zelfstandigheid

In 2006 vormde Landstede samen met het Alfa-college en ROC Friese Poort het Internationaal Consortium Noord-Nederland (I-CNN). Naast kennisdeling, gezamenlijk netwerken en organiseren van internationale activiteiten, vraagt het consortium jaarlijks subsidie bij het Europese fonds Erasmus+ voor bekostiging van de internationale mobiliteit van studenten en medewerkers. ‘I-CNN doet ook onderzoek. In 2016 werd het effect van een buitenlandse stage op de student onderzocht. Daaruit bleek dat de ontwikkeling van zelfstandigheid het hoogst scoort. De studenten zijn zeer tevreden over de mate waarop de stage bij de opleiding aansluit. Het aanbod van buitenlandse stages kan echter beter, blijkt uit het onderzoek. Het rapport omvat interessante conclusies, ook over de verschillen per niveau, per locatie en per alumni en nog studerende studenten. Het volledige rapport lees je hier.

Luxeprobleem

In 2015 liepen 256 studenten van Landstede met of zonder subsidie stage in het buitenland en in 2016 waren dat er 286. Het succes kent ook een keerzijde. ‘Het is de kunst om de subsidie zo eerlijk mogelijk te verdelen’, zegt Udo. ‘Per jaar kent Erasmus+ aan I-CNN een bepaald bedrag toe. Inmiddels is de subsidiepot voor dit schoolseizoen al vergeven. In juni 2018 ontvangen we de subsidie voor het volgende schooljaar, dan gaan we bekijken hoe we het verdelen. Tot nu toe kregen studenten 100 euro per week, soms iets meer. Als de belangstelling voor buitenlandse stages toeneemt, wordt de spoeling waarschijnlijk dunner.’


Lotte, Lauren en Jeanette liepen alledrie stage in het buitenland. Hun opleiding en ervaring liepen uiteen, maar hun conclusie is eenduidig: Doe het als de kans hebt, want je leert er ontzettend veel van. Lees hieronder hun verhaal.

‘To get ahead you have to hustle’

Lotte Wassink (18) is tweedejaars student Mediaredactie en loopt stage op Malta.

‘Vorig jaar ben ik gestart met de nieuwe opleiding Mediaredactie, het is flink pionieren maar iedereen doet z’n best. Ik wilde altijd al graag naar het buitenland om te reizen en nieuwe mensen te ontmoeten. ANCHOVY. Is een jong bedrijf dat zich bezighoudt met digitale marketing en pretty well driven is. Ik was meteen enthousiast.

Ik schrijf in het Engels de meest uiteenlopende informatieve content: van tips tegen de griep en wat je het beste kan doen om af te kicken van suiker in je lichaam na een avondje Halloween tot roadtrips op Sicilië. In het begin was het lastig op Malta. Onze zelf uitgezochte accommodatie bleek te duur, te klein en bouwvallig. Na bijna drie maanden zijn we nog steeds op zoek naar een goed onderkomen. Ondertussen logeren we bij vrienden en collega’s.

‘In een maand meer geleerd dan een heel jaar op school’

Het werk was ook wennen. Op de derde dag moest ik een blog te schrijven met als onderwerp: How To Bet On Football. Ik had geen idee. Achteraf bleek het een soort test te zijn, om te zien hoe ik dingen aanpak. Nu vind ik het werk leuk en hustle ik elke dag om ANCHOVY. samen met alle andere Anchovies en onze klanten te laten groeien. Ik heb in een maand meer geleerd dan in een heel jaar op school. Je leert niet alleen de taal, de cultuur en je vak, maar ontwikkelt je ook op persoonlijk gebied, verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken.

Toen mijn ouders en broertje hier een paar dagen waren, was mijn moeder verbaasd over mijn zelfstandigheid en de manier waarop ik beslissingen neem. Ik ben nog elke dag blij met de keuze die ik heb gemaakt. Ik had me geen leukere stage kunnen bedenken.

Tips voor andere studenten: bereid je goed voor, lees je in over het bedrijf, het land en regel de accommodatie tot in de puntjes. De begeleiding van school kan wel wat beter, soms voelde ik me aan mijn lot overgelaten. Ze zouden buitenlandse stages net zo goed moeten begeleiden als binnenlandse stages. Laten we maar zeggen To get ahead you have to hustle.’ 

‘Ik ben ondernemender, zelfstandiger, volwassener’

Lauren Weerstand (21) is derdejaars student Luchtvaartdienstverlening en liep stage in Spanje.

‘We kregen de keuze om een hotelstage te doen en ik dacht meteen aan Spanje. Spaans vind ik een leuk vak en ik wilde de taal beter spreken. Na mijn studie wil ik steward worden, dan kan ik het goed gebruiken. Mijn stage liep ik bij Andalucia Plaza, een hotel in Marbella met zo’n vijfhonderd kamers. Ik had kost en inwoning, dat was mooi meegenomen. De eerste drie maanden werkte ik in het restaurant met zelfbedieningsbuffet. Ik ruimde af en zette klaar. Dat beviel niet goed. Ik kreeg korte opdrachten en sprak nauwelijks met mensen, dus er was niet veel gelegenheid om de taal te leren.

Stap met een open blik in de stage en verwacht niet teveel

De laatste twee maanden werkte ik als receptionist, echt geweldig. Het contact met de mensen, de dingen die ik leerde, de grappige situaties die ik meemaakte. Zo werden er eens twee Engelsen acuut op straat gezet omdat ze voor de lol twee poederblussers op elkaar hadden leeggespoten. Alles zat eronder, we konden de voetsporen in de poeder volgen naar hun kamer. Ik had wel medelijden met ze: het was een uit de hand gelopen grap, maar ze kregen een boete van 1500 euro en moesten meteen weg. Dit soort dingen is goed voor je social skills.

Ik heb veel geleerd van mijn stage. De eerste tijd was ik veel te veel op mezelf, zat alleen op mijn kamer met thuis te bellen en te appen. Later ging ik erop uit: fitnessen en voetballen en maakte vrienden. Dat had ik veel eerder moeten doen. Verder moet je gewoon met een open blik in zo’n stage stappen en niet te veel verwachten.

Ik ben door de stage ondernemender geworden, zelfstandiger en volwassener, en mijn social skills zijn enorm verbeterd. Ik ben prima begeleid door Landstede en mijn docent Spaans. Ze is zelfs nog een keer langs geweest. Ik vond alleen die drie maanden restaurant wel zonde van de tijd. Verder kan ik het alleen maar aanbevelen. Je leert er ontzettend veel van.’

‘Nog beter dan verwacht’

Jeannette Bultman volgt de opleiding Maatschappelijke Zorg en liep stage in Ierland.

‘Iemand vertelde me op zo’n mooie manier over Ierland, de mensen en de cultuur, dat mijn interesse werd gewekt. Het was wel een heel geregel, ik moest zelf overal achteraan. Ik liep stage bij IWA, Irish Wheelchaire Association, in Carlow. IWA biedt ontspanning voor mensen die in een rolstoel zitten, niet-aangeboren hersenletsel hebben en/of een beroerte hebben gehad en voor blinde mensen. Mijn taak was de mensen te begeleiden bij de activiteiten die werden aanboden.

‘Het is een verrijking voor jezelf’

Mijn collega’s ontvingen mij met open armen ontvangen en waren bereid om mij overal mee te helpen. Ik was één van hen. In het begin moest ik wennen aan het communiceren in het Engels, later werd dit makkelijker. De Ierse cultuur vind ik geweldig, het land is prachtig en ik heb me er nooit onveilig gevoeld. De mensen zijn erg vriendelijk. Ze maken graag een praatje en zijn bereid je overal mee te helpen. In Nederland gaat alles om presteren en om geld, hoe meer hoe beter. Ierland kent dat niet, komt het vandaag niet, dan morgen wel en anders een andere keer.

De werkomstandigheden waren heel goed. Wij hebben in Nederland één begeleider op zeven cliënten, daar hebben zij één op één begeleiding. Daardoor konden we de mensen een beetje extra aandacht te geven. Ik heb geleerd dat ik met elke doelgroep kan werken, ook met blinde mensen. De mensen bij IWA hebben me in de praktijk laten zien wat ik op school in theorie heb geleerd. Het was nog beter dan ik vooraf had verwacht. 

Als ik mijn opleiding nog wat tips mag geven: de communicatie over buitenlandse stages kan vele malen beter. Maar ik kan ik het iedereen aanraden. Het is een verrijking voor jezelf als persoon. Je leert veel over jezelf, over je vak en over de cultuur van het land. Een tip voor iedere student die naar het buitenland gaat: haal alles eruit wat erin zit, geniet van elke dag dat je er bent.’




Volgende
1 2 3 4 5 6