Landstede Groep
   
Jaargang 04 | Editie 01 | Edities
Docentencolumn

Te laat!

Simon Voorberg is Instructeur Economie. Hij zoekt antwoord op de vraag waarom sommige studenten op school niet, maar op stage wél op tijd komen.

Ik werk voor het vierde jaar in het mbo na een carrière in het bedrijfsleven. Binnengekomen als tijdelijke vervanger ben ik ‘blijven hangen’. In mijn werk mag ik mee oplopen in de ontwikkeling van de werknemers van de toekomst. Omdat ikzelf een hoop gezien heb van de beroepspraktijk, dacht ik direct aansluiting te vinden met het beroepsonderwijs.

Toch kom ik erachter dat ik mij af en toe nog vergaloppeer aan de doelgroep. Bepaalde afspraken die je met elkaar maakt, zoals op tijd komen voor een afspraak, neem ik heel serieus. Ook op tijd zijn in de les vind ik belangrijk. Je kunt namelijk ongewild een verkeerd signaal afgeven als je te laat bent.

Betrouwbaarheid is een bouwsteen in vertrouwen. Daar denken sommige studenten echt anders over. De waslijst met excuses voor te laat komen is lang en af en toe krijg je hilarische redenen te horen. Soms zijn ze zo origineel dat ik daarvoor een compliment uitdeel. Maar dan vraag ik mijzelf af: was ik zelf op die leeftijd eigenlijk altijd overal op tijd? Moet ik mijn verwachtingspatroon dus bijstellen? Misschien wel.

Er is natuurlijk nogal wat veranderd vergeleken met de tijd waarin ikzelf op het meao zat. De meeste medestudenten toen hadden één werkende ouder (de andere fungeerde vaak als reservewekker), schermpjes tot laat in de avond waren er niet en een bijbaan had je vaak alleen in het weekend.

Als ik erover nadenk, krijg ik wel wat begrip voor het leven van de mbo’er van de eenentwintigste eeuw. Maar dat begrip kan ook zo weer verdwenen zijn als ik op stagebezoek ben. Wel eens te laat? Nee, deze student is áltijd op tijd, met de complimenten aan school. Mmm, wat gaat hier mis? Als ik de student vraag waarom hij op stage nooit te laat is en op school wel regelmatig, dan is het antwoord zonder blikken of blozen: “Maar dat is school en dit is stage.”.

Kweken wij als school dan een klimaat waarin meer mogelijk is dan in de reële beroepspraktijk? Leiden wij de leerlingen dan wel op als toekomstige werknemer met de daarbij behorende gedragingen? Ontslag op school wegens te laat verschijnen in de les komt niet veel voor, terwijl ontslag je in de beroepspraktijk wel boven het hoofd hangt als je regelmatig te laat bent.

Is dat het dan? Moeten wij meer consequenties verbinden aan te laat komen? Ik denk het niet. Maar de gedachte waar ik ben blijven hangen, is dat zolang we school zijn en ons schools blijven gedragen, we misschien ook wel bepaald gedrag kunnen verwachten van onze doelgroep. Vinden we het zelf allemaal wel zo belangrijk? Het is in ieder geval nooit te laat om in de spiegel te kijken. Veel kijkplezier!

 




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7