Landstede Groep
   
Jaargang 5 | Editie 2 | Archief 2015 - 2019

Smartphone verboden in klaslokaal bij Agnieten College Zwartsluis

Je smartphone trilt. Als vanzelf schiet je oog er naartoe en voor je het weet heb je hem in je hand. Even kijken wie je een berichtje heeft gestuurd. De smartphone vormt een stoorzender, zeker op middelbare scholen. Leerlingen ontvangen tientallen tot soms wel honderden berichtjes per dag. Het Agnieten College in Zwartsluis heeft daarom een rigoureus besluit genomen: sinds dit schooljaar geldt er een officieel smartphoneverbod.

Muziek luisteren, Instagram checken, WhatsApp-berichtjes versturen. Tot voor kort waren leerlingen van het Agnieten College tijdens de les steeds vaker bezig met de wereld om hen heen. ‘Dat gebeurde vooral tijdens het maken van opdrachten’, vertelt natuurscheikundedocent Harry Munsterman. ‘Op bureaus lagen een iPad én een smartphone, waardoor leerlingen snel werden afgeleid. Dit ging ten koste van de les.’

Thuis of in de kluis

Smartphones horen bij de huidige maatschappij, weet teamleider Gert Voerman. ‘In eerste instantie wilden we leerlingen “opvoeden” door hen aan te spreken op hun smartphonegebruik, maar al snel beseften we dat de huidige tijd om regels vraagt. Plan was om de zogenoemde telefoontas in te voeren, waarin leerlingen aan het begin van de les hun smartphone achterlaten. Nadeel is dat de verantwoordelijkheid dan bij docenten ligt. Uiteindelijk kozen we voor “Thuis of in de kluis”. Een simpele, maar duidelijk regel.’

‘Ze zijn vooral bang om iets te missen’

Sinds de invoering van “Thuis of in de kluis” mogen leerlingen tijdens de les hun smartphone niet meer gebruiken. Docent Harry is blij met deze regel. ‘Discussies over wat bij de ene docent wel mag en bij de andere niet, zijn verleden tijd. Ook zelf laat ik mijn smartphone achterwege. Heb ik hem toch nodig, dan leg ik uit waarom.’ Zoals verwacht heerst onder leerlingen minder enthousiasme over het verbod. ‘Ze vinden het onzin, maar ik merk vooral dat ze bang zijn om iets te missen.’

‘Lekker rustig’

Gebruiken leerlingen hun smartphone toch, dan moeten ze hem inleveren bij de teamleiding. Ze krijgen hem niet voor 16.00 uur terug. Harry: ‘Vervelend, zeker als ze om 14.00 uur al vrij zijn.’ Gebeurt het een tweede keer, dan moeten leerlingen hun smartphone de hele week van 9.00 tot 16.00 uur afgeven. Doel is vooral om hen aan het denken te zetten. En dat lukt. ‘Laatst zei een leerling dat hij het lekker rustig vond, een week zo zonder smartphone. Waarschijnlijk gebruikt hij hem nu weer intensief, maar het hebben van deze ervaring is nooit verkeerd.’

‘Nauwelijks verschil met vorig jaar’

Sommige leerlingen geven aan dat ze nauwelijks verschil merken met vorig schooljaar. ‘Meestal zit mijn smartphone gewoon in mijn tas. Docenten hebben dat toch niet door’, zegt Angelina. ‘Bovendien staan veel apps, zoals Instagram en Spotify, op onze iPad’, vult haar vriendin Fouraya aan. In de pauzes geldt er geen verbod. Ties: ‘Ik haal mijn smartphone dan vaak uit mijn kluisje. Voorheen zou ik veel berichtjes van klasgenoten hebben, maar ik krijg er nu een stuk minder. Tijdens de lessen gebeurt er weinig meer op Snapchat en WhatsApp.’ Die rust ervaart ook Famke. ‘Mijn smartphone zit in mijn tas, waardoor ik hem niet meer voel trillen. Ik heb hierdoor niet meer de neiging om steeds te kijken.’

‘De iPad kan net zo goed een stoorzender zijn’

Of leerlingen en docenten door het smartphoneverbod niets missen? ‘Nee’, stelt Gert. ‘Alle leerlingen op onze school hebben een iPad. Hierop staat de lesstof en ook praktische informatie over bijvoorbeeld het rooster.’ Wel weet Amarinske Rusticus, die Frans geeft, dat de iPad net zo goed een stoorzender kan zijn: vaak staan bijna alle smartphone-apps erop. ‘Daarom werken we in de brugklas met ZuluDesk, een programma dat ons de mogelijkheid geeft om met leerlingen mee te kijken. Zo zorgen we ervoor dat de iPad tijdens de les alleen voor school wordt gebruikt, waardoor het device direct vanaf het eerste jaar de functie van leermiddel krijgt. Belangrijk, want digitalisering is voor ons een must. De iPad helpt ons om de kwaliteit van onze lessen verder te verbeteren.’

Beter onderwijs

Tot nu toe bevalt het smartphoneverbod dus goed. ‘Van docenten tot leerlingen, er is duidelijkheid voor iedereen. Ook ouders zijn positief. Ze weten dat ze hun kinderen tijdens lessen niet kunnen bereiken. Is er iets aan de hand, dan bellen ze naar het algemene nummer.’ Gert besluit: ‘We hebben geen regel ingevoerd om een regel in te voeren. Het smartphoneverbod zorgt voor rust tijdens de lessen. En draagt daadwerkelijk bij aan beter onderwijs.’




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8