Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 3 | Archief 2015 - 2019

Redactioneel

In deze editie staan vele jaren ervaring en interessante nieuwe ontwikkelingen op het gebied van lesgeven centraal. Hieronder een kleine introductie en toelichting op enkele onderwerpen.

Nieuw is de docentencolumn. In deze eerste wisselcolumn beschrijft zij-instromer en voormalig journalist Tom Wildvank zijn ervaring als groentje voor de klas en de beginnersfout die hij maakte.

In een vooruitblik op de Landstede Innovatiedag hebben we workshopgevers gevraagd hun workshop te introduceren. Ondanks dat niet alle workshops erin staan, is het de langste pagina die we tot nu toe hebben gepubliceerd. Om het overzichtelijk te houden kun je op een steekwoord klikken in het kader naast de workshops (op mobiel staat dit informatiekader onder het artikel). Elk woord verwijst naar een workshop.

Een workshops gaan over spel en gamification. Over dit onderwerp is Sem van Geffen geïnterviewd. Hij werkt voor het Koning Willem I College in Den Bosch en organiseert een conferentie over gamification in het onderwijs. Interessant is dat gamification niet alleen via computers hoeft te lopen, maar dat het meer een manier van leren is. In het interview geeft hij een introductie op dit onderwerp. In de volgende editie gaan we hier verder op in.

Behalve nieuwe ontwikkelingen rondom lesgeven zijn er onderwerpen die constant blijven. Eén daarvan is ouder worden voor de klas. Nu de pensioenleeftijd stijgt, wordt ouder worden voor de klas een steeds actueler onderwerp. In de podcast vertelt Dieneke Colenbrander hoe je als oudere docent fris blijft voor de klas. Door het leeftijdsverschil is lesgeven af ten toe genadeloos confronterend. Ze geeft terecht aan dat er wel wat meer aandacht mag zijn voor de docent op leeftijd.

Een andere blik op de dagelijkse werkelijkheid in school geeft de fotoserie De Conciërge. We treffen Henk Plakmeijer van het Morgen College in Harderwijk tijdens een stroomuitval. De beelden van de dagelijkse werkelijkheid hebben een bevlogenheid en betrokkenheid die heel raak is. Net zo raak als Marja Goorhuis van het Ichthus College Kampen die in Congo een aantal scholen bezocht en helpt om de concentratie van kinderen met ADHD te verbeteren. 

Kortom, vele werkelijkheden en werelden in deze editie. 




Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10