Landstede Groep
   
Jaargang 2 | Editie 3 | Archief 2015 - 2019
Evenement

Vooruitblik workshops Landstede Innovatiedag

Hoe maak je een keuze uit het overweldigende aanbod workshops voor de Landstede Innovatiedag? Een aantal workshopgevers pitcht hier alvast hun aanbod. Als je op een term in het kader rechts klikt (of onder, voor mobiel), ga je direct naar de desbetreffende workshop.

Een gezonde leefstijl in eigen hand!

Nikki Oosterwijk en Danique ter Avest

Voor wie is de workshop interessant?
Voor deelnemers die inzicht willen krijgen in hun eigen valkuilen op het gebied van leefstijl (waarom schep ik nog avondeten op terwijl ik al vol zit? Waarom hang ik op de bank terwijl ik zou gaan sporten?) en die tools willen ontvangen om met deze valkuilen om te gaan.

Waarom geven jullie deze workshop? 
Landstede Groep vindt het belangrijk dat leerlingen, studenten en medewerkers een gezonde leefstijl hebben (dit uit zich o.a. in de Health Challenge: aanmelden week 11/12). Dat leidt namelijk tot een hogere kwaliteit van leven. Wij helpen deelnemers graag om het nastreven van een gezonde leefstijl makkelijker te maken.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Ze zijn zich bewust van hun eigen valkuilen die een gezonde leefstijl in de weg staan. Daarnaast hebben zij tools ontvangen om met deze valkuilen om te gaan.

Ja! Ook bij Landstede wordt er gepest

Petra Bleijenburg en Hanneke Bakker

Voor wie is jullie workshop interessant?
Onze workshop is interessant voor alle docenten van het MBO die meer willen  weten over pesten in het MBO en willen nadenken over wat ze signaleren en hoeverre hier sprake is van pesten.

Waarom kiezen jullie ervoor om juist deze workshop te geven?
Vanuit het project versterken samen opleiden met het Windesheim doen we onderzoek naar pesten binnen het MBO. Vanuit de literatuurstudie willen we graag de resultaten delen. Nadat we informatie hebben gegeven over wat pesten in het MBO is, gaan we aan de hand van een film met elkaar in gesprek over dat wat wij als docenten signaleren.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Docenten doen nieuwe kennis op over pesten en hebben hier aan de hand van een praktijksituatie over doorgesproken. De workshop richt zich niet op de interventies maar op signaleren, want de vraag is eerst, wat zie je en hoe interpreteer je dit?

 

Spellen als inspiratie voor onderwijs

Wat spellen ons kunnen leren over motiveren, leren en ontwikkeling
Frank Leoné - Marbelous Minds

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor iedereen die graag meer wil weten over hoe je scholieren en studenten kunt motiveren en dit direct wil kunnen toepassen in de klas.

Waarom geef je juist deze workshop?
Omdat motivatie om te leren een voorwaarde is voor effectief onderwijs en spellen ons daar veel over kunnen leren. En omdat spelaspecten onderwijs voor zowel docent als scholier of student nog leuker maakt. Oftewel: ‘zin mag’, hoe kunnen we dit bereiken?

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Het gevoel dat elk motiverend medium, van boeken en films tot spellen, onderwijs kan inspireren. Dit gecombineerd met inzicht in wat de onderliggende motiverende technieken zijn en hoe je deze direct kunt toepassen in het onderwijs.

 

Voor de vernieuwers van morgen

Irma Gelderblom en Bart van den Bosch

Voor wie is deze workshop interessant?
Voor iedereen die ondernemend is, die dat graag meer wil worden, er meer over wil weten of daar interessante ideeën over heeft.

Waarom geven jullie juist deze workshop?
Ondernemend onderwijs, keuzedelen ondernemendheid of een academie voor ondernemend onderwijs, de komende tijd gaan we er allemaal op de één of andere manier wat van merken. We hopen dat je met ons mee wilt denken om de plannen verder vorm te geven. Wees ook kritisch: helpt dit de student verder?

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Collega’s voelen zich gehoord, ze weten dat er serieus verder gewerkt wordt aan hun voorstellen. Ze zijn enthousiast over de geopperde ideeën en praten daar graag over door in hun team.

 

Effectiever lesgeven en verbinden door persoonlijkheid en talenten te ontdekken

Patrick Willems - peopleonline.nl

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor iedereen die geïnteresseerd is in het verbinden met zichzelf en met anderen, ongeacht niveau, achtergrond of nationaliteit. Om het beste uit jezelf, je studenten, je team en je organisatie te halen.

Waarom geef je juist deze workshop?
Ik geloof dat weten wat je motiveert, je energie geeft, inzicht in hoe je effectief tot resultaat komt en hoe je beslist wat van onschatbare waarde is voor jou, je team en je organisatie. Ik wil delen wat ik hiervoor op basis van 22 jaar ervaring heb ontwikkeld.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Talenten benutten is leren met gemak en werken met plezier!

 

Natural Learning in Finland

Evert van den Akker

Voor wie is jouw workshop interessant?
Docenten, coaches en iedereen die met studenten werkt of hier in geïnteresseerd is.

Waarom geef je juist deze workshop?
Natuurlijk leren is een manier om een doelgroep te bereiken voor wie het soms lastig is om onderwijs te volgen. Landstede heeft een uitgebreide samenwerking in Finland en op verschillende Finse scholen is positief gereageerd op het Natuurlijk leren. Deze ervaringen wil ik delen met collega’s.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Herkenning en kijken naar de eigen rol.

Flexrooster, onderwijs naar de behoefte van de student

Jeroen Zeeman

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor docenten, taakhouders organisatie, personeel, onderwijs, roostermakers en directieleden die de mogelijkheden en voordelen van flexibel roosteren willen verkennen. 

Waarom geef je juist deze workshop?
Door het flexrooster kunnen studenten onderwijs op maat volgen (ILP) in de ochtend, middag en avond. Binnen Sociaal Werk zijn we dit jaar al gestart en we willen onze kennis over flexrooster delen.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Het zien van mogelijkheden, zicht op randvoorwaarden om flexibel te kunnen roosteren en het jaarklassensysteem durven los te laten.

De kracht van creatief schrijven

Irene Schievink

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor alle docenten, dus niet alleen voor taaldocenten.

Waarom geef je juist deze workshop?
In het hedendaagse onderwijs wordt vooral gekeken naar vaardigheden die nodig zijn voor het beroepsleven. Daaronder vallen echter ook creatief zijn en out-of-the-box durven denken. Die vaardigheden leren wij niet aan. Door middel van creatief schrijven, komen talenten bovendrijven. Studenten laten hun fantasie de vrije loop en leren daardoor dat ze zich niet altijd aan de vaststaande regels hoeven houden of dat ze deze op een bepaalde manier kunnen omzeilen. Tijdens de workshop besteed ik aandacht aan de manier waarop je creatief schrijven kunt inzetten als onderdeel van de les.  

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Ik hoop met het idee dat ze iets waardevols geleerd hebben dat ook werkelijk in te zetten is in de praktijk. Daarnaast hoop ik dat ook zijzelf geïnspireerd zijn om eens wat vaker pen en papier te pakken en te gaan schrijven.

 

OneNote & Class notebook HET ultieme programma voor iedere docent

Paul Woerlee

Voor wie is jouw workshop interessant?
Iedere docent heeft Office op de computer, maar weet vaak niet hoe hij aantekeningen maakt die direct zichtbaar zijn voor studenten, die op hun beurt deze aantekeningen direct kunnen voorzien van eigen commentaar. En daar kan de docent weer bij meekijken.

Waarom kies je ervoor om juist deze workshop te geven?
OneNote is het meest onderschatte onderdeel van Office. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en bijna niemand weet wat je er mee kunt. En dat terwijl je er bijna niets voor hoeft te leren. Docenten hebben het middel maar kennen het programma niet en dat is zo jammer!

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Dat ze eindelijk een eenvoudige oplossing hebben voor het rechtstreeks digitaal zichtbaar maken van aantekeningen en zo direct feedback kunnen geven aan studenten. Zonder dat ze zich hoeven te verdiepen in allerlei nieuwe programma’s.

 

Klaar voor de toekomst en je weet eigenlijk nog helemaal niets

Andries Dupont - Hi Talent 

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor iedereen die begaan is met het succes van studenten die van school komen en een succesplek vinden in de maatschappij. Iedereen betekent voor mij diegenen die invloed hebben op beleid en de uitvoering hiervan. Wat is nu het resultaat zoals we het nu doen?

Waarom geef je juist deze workshop?
Ik wil graag vanuit het bedrijfsleven onze ervaring teruggeven van wat wij horen en zien. Het bereik is nu vele male groter gezien de grote opkomst die men verwacht. Daarnaast vind ik het leuk om inzichten te delen.

Met welk gevoel/ welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Met nieuwsgierigheid. Ik hoop dat de deelnemers meer openstaan voor wat er na de totale opleidingsprocedure ontstaat en waar met name werknemers en werkgevers bij gebaat zijn.

 

Autperforming: Werk en Autisme

Cor Jongejeugd - Autisme Ambassadeur ABN AMRO

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor iedereen die mensen met autisme wil ondersteunen.

Waarom geef je juist deze workshop?
Om er aandacht aan te geven dat autisme en werk wel werkt!

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Dat talenten van mensen met autisme ook op de werkvloer ingezet kunnen worden.

 

Margriet Hiddingh

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor collega’s (onderwijsgevende- en onderwijsondersteunende collega’s) en directieleden, die zich willen hardmaken voor een veilige school. Heb je ideeën of ervaringen die je met je collega’s en de vertrouwenspersoon wilt delen, kom dan vooral naar de workshop. Samen maken we de ondersteuning van de vertrouwenspersoon nog sterker. De vertrouwenspersoon is buiten de workshoprondes om ook te vinden aan de statafel bij de boekenkraam.

Waarom geef je juist deze workshop?
Als vertrouwenspersoon wil ik graag mijn steentje bijdragen aan een sociaal en veilig werkklimaat bij Landstede Groep. Dit wil ik samen met medewerkers en directieleden doen. In de brainstormsessie maken wij een ideeënmuur, zodat de vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen - na afloop - met concrete zaken aan de slag kan voor medewerkers.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Yes! Ik heb, samen met andere collega’s, een bijdrage kunnen leveren aan het nog sterker op de kaart zetten van de vertrouwenspersoon voor medewerkers en daarmee indirect aan een veiliger schoolklimaat. En ik heb gemerkt dat de vertrouwenspersoon makkelijk toegankelijk is voor vragen. Ik heb daar vertrouwen in (gekregen).

 

Maak kennis met Connect, Skype, Mix.office, Sway, Bloggen en mboscanner

Bert Lammers

Voor wie is jouw workshop interessant?
Docenten en onderwijsondersteunend personeel. Vooral als je kennis wilt doorgeven, leer je hier een aantal tools kennen die je hierin ondersteunen. Dit geldt voor het onderwijs, maar ook daarbuiten. De tools zijn: Connect, Office Mix, Sway, Bloggen, Skype en MBO-scanner.

Waarom geef je juist deze workshop?
Door mijn functie kom ik buiten Landstede bij interessante workshops. Sommigen zijn zo interessant dat ik anderen hierover wil vertellen. 

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Met de kennis over welke tools ze zelf kunnen inzetten.

 

Andersdenkend zonder oordeel

Nabil Sahhar

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor iedereen die zich meer bewust wil worden van de culturele diversiteit van onze samenleving. Het geeft inzicht in culturele verschillen middels een dialoog, veel humor en zelfspot en dat versterkt iedereen in zijn/haar omgang met de andersdenkende ander.

Waarom geef je juist deze workshop?
In een snel veranderende wereld waar groepen mensen emigreren en met de komst van een grote stroom vluchtelingen lijkt het me nuttig om ons goed voor te bereiden op andere culturen. Met deze kennis kunnen we beter de ander benaderen, efficiënter communiceren met behoud van eigen cultuur en eigen waarden en normen.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Dat men zich meer bewust wordt van de culturele verschillen die er zijn. Dat men ziet en begrijpt wanneer de ander zich anders gedraagt en daardoor beter kan reageren. Kennis van deze verschillen stelt ons als professionals in het onderwijs beter in staat om zonder oordeel van dienst te zijn voor iedereen.

 

Positief groepsklimaat

Janke Verheij-Boersma

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor alle coaches en docenten die graag meer handvatten willen om in hun klassen het groepsklimaat positief te beïnvloeden.

Waarom geef je juist deze workshop?
Omdat het positief beïnvloeden van het groepsproces direct iets doet met een groep studenten. In een groep waarin de sfeer positief is, wordt minder gepest en doen studenten vriendelijker tegen elkaar en tegen de docenten. Vanuit het SAB geef ik de training Klasse!dag, een interventie van een dagdeel voor groepen waarin mensen veel onveiligheid ervaren. Ik zie de behoefte van docenten om meer te weten over dit onderwerp.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
‘Ik heb er (weer) zin in om met mijn coachgroep aan de slag te gaan, ik doe er toe als hun coach/docent en heb concrete ideeën over hoe ik mijn invloed positief kan gebruiken.’

Denkspieren trainen met spelmateriaal

Heidi Toonk

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor iedereen die wel eens spellen speelt met een klas, maar dit behalve leuk ook leerzaam wil maken. Leer de koppeling van spel naar praktijk te vinden, en zet spelmateriaal bewuster in.

Waarom geef je juist deze workshop?
Het trainen van cognitieve functies is een hot-item en essentieel voor de 21ste eeuwse vaardigheden. Er bestaat behoefte aan ideeën voor verschillende werkvormen, waarvan de inzet van spelmateriaal de leukste is!

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Ontdek welke cognitieve trainingsmogelijkheden in een spel verborgen zitten. Gooi eens een spel op tafel zonder je schuldig te moeten voelen dat je je tijd verlummelt. Besef dat je je cognitieve vaardigheden in conditie hebt gebracht!

 

 

Fix je mindset

Michel van der Putten

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor iedereen die nog niet (voldoende) bekend is met het begrip ‘mindset’, zoals beschreven door Dweck. Mindset wordt gezien als een verzamelbegrip van persoonlijke overtuigingen en waarden ten aanzien van intelligentie en talent. Deze worden vervolgens bewust of onbewust in de vorm van gedrag getoond. De dimensie (continuüm) mindset heeft twee uitersten. Aan de ene kant de statische mindset (fixed mindset) en aan de andere kant de op groei gerichte mindset (growth mindset).

Waarom geef je juist deze workshop?
Om met deelnemers aan deze workshop de volgende vragen te beantwoorden:
Waar ligt op het continuüm jouw mindset?
Wat doet jouw mindset met je omgeving (studenten en collega’s)?
Hoe kun jij hun mindset beïnvloeden?
Welk gedrag ten aanzien van de mindset herken je?

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Met het idee en de overtuiging dat de mens, ongeacht de leeftijd, zich kan blijven ontwikkelen.

 

Filmpjes effectief als huiswerk inzetten met TED ed

Ben Baar

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor docenten die graag gebruik willen maken van filmpjes. Die filmpjes ook bij huiswerk willen inzetten en willen weten of ze ook daadwerkelijk worden bekeken en of de vragen erbij worden gemaakt.

Waarom geef je juist deze workshop?
Studenten zijn meer dan ooit visueel ingesteld en leren veel van YouTube. Daar kun je als docent goed gebruik van maken. Daarnaast is dit ook een handige tool in het kader van ‘Flipping the Classroom’. Ook kun je met deze tools vormgeven aan blended learning en gedifferentieerd werken.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Met het gevoel dat ze de twee applicaties goed kunnen toepassen in hun dagelijkse praktijk.

 

De kracht van het Groepsoverzicht

Margreet Overweg

Voor wie is jouw workshop interessant?
Met name voor coaches, maar ook voor docenten en begeleiders binnen het onderwijs.

Waarom geef je juist deze workshop?
Omdat het werken met het Groepsoverzicht in onze teams zulke concrete en mooie resultaten opgeleverd heeft. De coach en het team krijgen snel en goed zicht op de groep en het team kan de afspraken m.b.t. de aanpak erin vastleggen.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
We hopen de collega’s enthousiast te maken om zelf met een Groepsoverzicht aan de slag te gaan. Het brengt een groep niet alleen snel in beeld, het kan voor de coach/docent ook echt een heel effectief instrument zijn in de begeleiding van studenten.

 

Hoe verdelen we de rollen in teams bij het mbo? 

Patricia Brouwer - ECBO

Voor wie is jouw workshop interessant?
Voor teammanagers, docenten en HR-functionarissen die zich in hun praktijk bezighouden met de rol- en taakverdeling in teams.

Waarom geef je juist deze workshop?
Deze uitspraak is treffend: ‘Ik werk al 17 jaar in het onderwijs en heb nog nooit gezien dat een team echt aandacht besteedt aan de rolverdeling. Welke overwegingen spelen een rol? Verworven rechten, iemands kwaliteiten? Of heel pragmatisch wie nog ruimte heeft in zijn jaarplanning? Een gedegen visie ontbreekt vaak.’ 

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Het idee achter de workshop is: de juiste man/vrouw op de juiste plek. Na het volgen van deze workshop kunt je op een systematische manier het gesprek aangaan over de rolverdeling in je team.

 

Transitie sociaal domein en de verbinding met Landstede

Paola Patimah-Starink

Voor wie is jouw workshop interessant?
De workshop is interessant voor iedereen die direct of indirect met studenten te maken heeft.

Waarom kies je ervoor om juist deze workshop te geven?
Landstede heeft een innovatieve en unieke werkwijze ontwikkeld waarbij domeinoverstijgend en effectief samengewerkt wordt tussen de spelers binnen het sociaal domein en het onderwijs, met als belangrijkste speler: de student.

Met welk gevoel/welke kennis moeten de deelnemers de deur uitlopen?
Met de wetenschap dat Landstede niet alleen zorgt voor goed onderwijs, maar ook bij niet-schoolse problematiek een maatwerkverbinding legt op gemeentelijk niveau en van waarde kan zijn voor onze studenten.




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10