Landstede Groep
   
Jaargang 4 | Editie 7 | Archief 2015 - 2019

BRIXX: link tussen opdrachtgever en mbo-studenten

Hoe organiseer en reguleer je praktijkvraagstukken binnen het onderwijs? Binnen Landstede MBO bleken veel opleidingen hier moeite mee te hebben: projecten werden vaak ad-hoc of op klasniveau opgepakt. BRIXX, een platform voor onderwijsprojecten, biedt uitkomst. Zowel studenten, initiatiefnemer en projectleider Rob Trappel als de betrokken bedrijven en organisaties zijn er blij mee.

Jan Dobben, directeur van het Landschap Handel & Commercie in Zwolle, vroeg Rob Trappel vorig jaar om te kijken hoe studenten, voordat zij op stage gaan, meer praktijkervaring kunnen opdoen. Rob is docent Ondernemerschap en werd projectleider. Hij sprak meer dan veertig opleidingen die ook het praktijkonderwijs beter wilden organiseren. ‘Vanuit dat perspectief kreeg BRIXX vorm en startte afgelopen jaar een pilot binnen Handel & Commercie.’


Rob Trappel en studenten aan de Assendorperdijk 55 in Zwolle

Ondersteuning bij organisatie praktijkvraagstukken

Het misverstand dat er met BRIXX weer ‘iets nieuws’ bijkomt, ontkracht Rob graag: ‘BRIXX is een tool die de projectbureaus en teams ondersteunt in het organiseren van praktijkvraagstukken in het onderwijs. Hiermee voorkomen we dat we - zoals voorheen - praktijkvraagstukken ad-hoc, eenzijdig, op klasniveau en zonder voortgangsbewaking oppakken.’ Onderwijsteams bepalen zelf hoeveel praktijkuren een student besteedt aan BRIXX.

De praktijkvraagstukken komen - via BRIXX - binnen bij de projectbureaus. Rob: ‘Daar kijken ze voor welke teams een bepaalde opdracht geschikt is. Tegelijk onderzoekt een ‘BRIXX-team’ met de opdrachtgever de precieze vraag. Vraagstukken zijn per definitie multidisciplinair: je kunt ze vanuit verschillende invalshoeken, op verschillende manieren en met verschillende mensen op verschillende locaties uitvoeren. Dus elke opleiding, uit alle Landschappen van Landstede MBO en van elk niveau, kan aanhaken bij een project.’

Half jaar meelopen

Een van de bedrijven die studenten vond via BRIXX was Roscom Promotie, een bedrijf dat actief is in fieldmarketing. Acht derdejaars studenten van de opleidingen Manager Retail en Junior Accountmanager liepen een half jaar mee bij het bedrijf. De studenten bezochten als onderdeel van de praktijkopdracht onder andere een van Roscoms mobiele servicepunten: een bus met een team van medewerkers die door heel Nederland reist om (potentiële) klanten van opdrachtgevers van Roscom te adviseren en te helpen.

Roscom Promotie heeft de samenwerking met de studenten posititief ervaren, zegt operationeel manager Niels Meulman. ‘Tegelijk was het voor ons ook leerzaam om te zien hoe zo’n nieuwe generatie denkt, werkt en naar de wereld kijkt. Wat opviel was hun professionaliteit, hun betrokkenheid, enthousiasme en leergierigheid.’

Dat ze ‘echte’ praktijkopdrachten voor een externe opdrachtgever uitvoeren, vinden de studenten motiverend. ‘De organisatie of het bedrijf gaat het ook echt gebruiken en daardoor voel je je verantwoordelijker’, zegt Lynn. Zij zet zich tot januari met vijf medestudenten Medewerker Marketing & Communicatie in voor vollere tribunes bij wedstrijden van Landstede Basketbal.

Eén loket

Rob is enthousiast over BRIXX: ‘Dankzij dit platform hebben bedrijven en organisaties, maar ook onze interne projectbureaus, nu één loket waar ze met hun vraagstukken terechtkunnen. Daarnaast hebben opdrachtgevers rechtstreeks contact met gemotiveerde studenten. En voor bijvoorbeeld gastcolleges, stages, klussen en excursies weten opdrachtgevers nu ook waar ze moeten aankloppen.’

Hoe werkt het? BRIXX in zes stappen

Als studenten een project gekozen hebben, moeten ze ook een motivatie schrijven. Dat was nog best lastig. Dahley: ‘Als je iets leuk vindt, wil je het wel zo neerzetten dat ze denken: “Die moet ik hebben”.’

Groepsintake

Na het schrijven van de motivatie, volgt een uitnodiging voor de intake en het aanmaken van een digitaal profiel. Een uitdaging, juist omdat vreemden daarin moeten lezen wie jij echt bent. ‘Je vermeldt je kwaliteiten en goede kanten, maar ook dat wat je minder goed kan’, zegt Marketing en Communicatie-student Jenny. ‘Je krijgt door het opschrijven wel een goed beeld van wat je wilt leren of verbeteren’, vult medestudent Kirsten aan. Zij koos een interne opdracht: het verbeteren van het Open Huis van Handel & Commercie.

Rob houdt zich naast ontwikkelen momenteel bezig met het uitrollen van BRIXX binnen Landstede MBO. Dat gaat goed: ‘Er lopen onder meer pilots binnen Handel & Commercie, Vrij & Gastvrij, Office & Management en Vormgeving & Entertainment. Steeds meer teams haken aan.’

Dit is het vijfde deel van een reeks over bijzondere onderwijsinitiatieven. Lees hier de eerdere delen:

Leerling neemt de regie bij Agnieten College Wezep

Bij Agora bepaalt de leerling het reisdoel, de docent de weg ernaartoe

Waarom de dinsdag bij Ichthus College Kampen zo bijzonder is

‘Leren op maat’ is ook een kind gunnen onderuit te gaan




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9