Landstede Groep
   
Jaargang 3 | Editie 9 | Archief 2015 - 2019
Docent & meer

‘Ik loop uit PEC’s kleedkamers zo het lokaal in’

Sommige medewerkers hebben naast hun functie op school nóg een baan. In deze rubriek vertellen zij daarover. Stefan Luchtenberg is docent/coach bij het CSE en daarnaast trainer bij PEC Zwolle.

Waarom heb je een baan naast je docentschap?
‘Van jongs af aan wilde ik heel graag profvoetballer worden, net als ieder jongetje. Als dat niet zou lukken wilde ik trainer worden bij een betaald voetbalorganisatie. Ik wilde ook gymdocent worden net als mijn vader. Daarom heb ik een baan naast mijn docentschap, zodat ik deze twee dingen kan combineren.’

Is er een wisselwerking tussen de twee banen?
‘Ja, in de ochtenduren geef ik trainingen aan spelers bij PEC Zwolle en die spelers heb ik dan ’s middags in mijn les. De jeugdopleiding van PEC Zwolle zit in het CSE-gebouw, dus ik stap van de kleedkamers zo het leslokaal in. Omdat leerlingen weten dat ik in de sport werk, krijg ik een andere band met ze en dat helpt in het lesgeven. Ik kan mij beter inleven in hun ambities en doelen. ’

Wat is het belangrijkste voordeel van het werk naast het docentschap?
‘De spelers van PEC helpen mij een betere docent te zijn en andersom helpen de leerlingen mij een betere trainer/coach te zijn. De discipline van het veld pas ik toe in mijn lessen. Ik heb geleerd dat leerlingen behoefte hebben aan een gestructureerde en consequente docent. Mijn ervaring als trainer heeft mij geholpen om dit te implementeren in de lessen die ik geef.

Als docent ben ik bewust geworden van het belang van goed contact met mijn leerlingen. Anders dan bij PEC zijn de leerlingen niet altijd even enthousiast en gemotiveerd. Door vanuit een band met de leerlingen te werken, kan ik veel meer bereiken. Hen motiveren gaat me dan ook makkelijker af.

Doordat ik beide functies bekleed weten leerlingen me makkelijker te vinden met sport gerelateerde vragen.

En wat is het grootste nadeel of obstakel?
‘De praktische kant is het grootste nadeel, bijvoorbeeld wanneer activiteiten elkaar kruisen. Dan moet je prioriteiten stellen. Soms heb ik een activiteit bij PEC, terwijl ik ook een vergadering heb op school. Het is lastig dat je rekening moet houden met verschillende roosters.’




Laat je leerlingen/studenten weten dat je ook nog ander beroep of bedrijf hebt? En hoe reageren ze daarop?
‘Eigenlijk weten bijna alle leerlingen die ik lesgeef wel dat ik bij PEC Zwolle werk, omdat mijn klas voor een groot gedeelte uit voetballers bestaat. Ze reageren enthousiast en dat levert vaak mooie gesprekken op. Soms lopen ze vast in hun sport en dan spiegelen we samen waar ze vastlopen en hoe bepaalde zaken anders kunnen aanpakken.

Hoe reageren je onderwijscollega’s erop? Zijn ze geïnteresseerd?
‘Ze zijn zeker geïnteresseerd. Ze vragen me ook na ieder weekend wat ik heb gedaan en hoe het met mijn team gaat. Soms levert het ook weleens interessante vragen en discussies op.  

Is een baan naast je docentschap aan te raden voor elke docent?
‘Ik denk dat als je twee banen hebt die je allebei leuk vindt, het ontzettend leerzaam is. Daarom zou ik ja zeggen. Het is wel zo dat je met twee banen altijd drukker bent dan wanneer je één baan hebt. Je moet met twee banen altijd net iets meer doen dan de uren die je ervoor krijgt, maar het is absoluut wel mogelijk.’




Vorige
Volgende
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10